søndag 27. juni 2021

Søndagspadling

Skansen - Ringvebukta - Skansen. Vær: Lett bris fra ØSØ, etterhvert laber til frisk bris fra NV, sol, 14-16 grader C.

Selvsagt hadde jeg lyst å padle Iqyax på denne turen, men den er ikke helt ferdig ennå. I mandags la vi ut kajakkene/Iqyaxene i sola utenfor Anders verksted for å få mest mulig tørk før hjemtransporten.





 Hjemturen gikk fint, men når jeg skulle begynne med finish-arbeidet hjemme oppdaget jeg misfarginger på anleggspunktene, og der reimene hadde vært. Disse var dessverre ikke mulige å vaske eller pusse vekk. Likevel holdt jeg fast ved planen om å kun bruke "Le Tonkinoise" ferniss. Det betyr at jeg får en Iqyax med litt merker og streker på. Jeg har hatt flaks med været, og kunnet gi Iqyaxen et strøk hver dag siden jeg kom hjem, og bare vært nødt til å tekke over den en gang.






Dekket ble ikke pusset like glatt som skroget, og jeg nøyde meg med fem strøk på det, imens skroget får sitt åttende, og siste strøk i morgen. Jeg har også laget fotpinne og dekksrigg, og ryggstø, samt tettet sømmer med Ettan. (Et tjærebasert tettemiddel.)









I dag padlet jeg Atlantic, sammen med seks klubbkamerater. Vi padlet østover, selv om vi visste at vi kunne forvente oss frisk NV, på hjemturen. Noen av oss, deriblant jeg, padlet i tørrdrakt, selv om luft-temperaturen ville tilsi et lettere antrekk. På vei til Ringvebukta var det skravle-padling på flatt vann. Jeg la meg bakerst og slo følge med den ferskeste padleren. Ole-Kristian var flink og sterk, men satte pris på å kunne bruke litt tid på å tenke teknikk, og slippe å stresse med å holde følge med de raskeste. Det var godt å kjøle seg ned med noen ruller i Ringvebukta

Som alltid ble det hyggelig matpause i nedenfor Sponhuset.


Når vi skulle hjem hadde vinden snudd, og det gikk hvitt på fjorden. Strekket mellom Østmarkneset og elva bøy på brytende, rotete bølger. Ole-Kristian greide seg fint, men sa at han var livredd, og han satte pris på at jeg padlet helt i nærheten. Vi tok elva/kanalen tilbake til Skansen. Atlanticen ble skrudd fra hverandre, og plassert i "Kuling", slik at det er plass til ny båt i reolen på tirsdag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar