tirsdag 22. juni 2021

Kurs hos kajakkspesialisten

 Fra mandagen i forrige uke til i går har jeg deltatt i et kajakk-byggekurs hos kajakkspesialisten i Vestfossen kapell. Det var en opplevelse som jeg håper at mange flere kan få erfare fremover. Anders Thygesen, som driver firmaet, har en unik evne til å forstå å balansere det å tilrettelegge og hjelpe, slik at resultatet blir en vellykket kajakk, mot å gi oss amatører nok ansvar til at vi føler eierskap til byggeprosessen. Det å jobbe med håndverk fra 8 på morgenen til 8 på kvelden sju dager i strekk i samarbeid med andre, river deg effektivt ut av det hverdagslige. 

Her følger noen innlegg om de herlige dagene hos kajakkspesialisten:

Jeg hadde bestemt meg for å bygge en Aleutisk kajakk, eller Iqyax, som er de Aleutiske inuittenes navn på farkosten. I den utstrekning typen er kjent, er den det som "Baidarka". Baidarka er russisk for "liten skinnbåt", og jeg synes det er hyggeligere å bruke opphavsmennenes navn på båttypen - derfor "Iqyax"

Anders hadde rådet meg til å komme en dag før kurset, for å prøve noen forskjellige Iqyaxer han har bygget, for å få en idé om hva jeg har lyst å bygge. Derfor dro jeg fra Trondheim rett etter jobb på lørdagen. Den nydelige lille grønlands-kajakken, som har blitt for streng mot korsryggen min, og derfor må selges, ble med på turen. (Kjøperen og jeg var blitt enige om at det var en god idé at han hentet den hos kajakkspesialisten, slik at han kunne få tips og råd om bruk og vedlikehold, og kanskje kjøpe med seg noe utstyr.)

For å få litt ekstra ut av reisen tok jeg meg tid til å kjøre opp til Rondane ved overnattinga på vei sørover.



Utpå søndagen kom jeg frem til "kajakk-kapellet", og slo leir på anvist plass i nærheten.



En hyggelig og høyreist mann som presenterte seg som Nils, hadde allerede slått opp en lavvo på området. 

Så var det tid for Iqyax-prøving. Anders hadde lagt frem to smekre farkoster på gården ved "Kajakk-kapellet".  Je syntes at de var utrolig vakre, men at de så smale, trange og krevende ut. Jeg begynte med den som så minst skremmende ut av de to. Nils ble med ned til elva for å se på, og fotografere.

Iqyaxen føltes overraskende trygg og stabil ut. Markert sekundær-stabilitet. Den var lett-dreven i fin marsj-fart. Toppfarten kom jeg aldri i nærheten av. Manøvrerbarheten var helt ok, med tanke på at båten har lang vannlinje. Anders har bygget cock-piten slik at man sitter godt foran karmen akterut, og i tillegg har han lagt et stort minicell-stykke bak, slik at man får god komfort ved bakoverlente ruller. Båten var vidunderlig lettrullet med denne rigginga.




Så var det dags for neste båt. Den hadde ingen polstring i bakkant av cock-pit,  så jeg prøvesatt den på land for å sjekke om jeg skulle tørre å rulle den. Når jeg krøp så langt frem jeg kunne i cock-pit var det ok å lene seg bak på akterdekk. På vannet føltes denne Iqyaxen ikke ubehagelig ustabil ut, men den hadde heller ikke den samme markerte sekundær- stabiliteten som den første hadde. Dette føltes som en meget rask Iqyax. Manøvreringen var ikke så god som hos den første, men det er mulig at den oppleves som bedre når man har vant seg til stabiliteten.Den var også meget lett-rullet, men hadde ikke like god komfort som den første.

Film: https://photos.google.com/album/AF1QipMDgLLpjgV_EBDaFZT_BRyQCedWIYGs7qA6xVAo

Den tredje Iqyaxen jeg prøvde var en som jeg har sett på kajakkspesialistens nettsider, og jeg mente at den ville passe meg perfekt. Også i virkeligheten så den ut som en båt jeg ville trives i. Når jeg satte meg i den føltes cockpiten litt vel stor. Stabiliteten var veldig trygg. Den kunne kantes drøyt uten at man  nådde vippe-punktet. Denne Iqyaxen var bredere og kortere enn de to andre, og jeg greide faktisk å føle at jeg nærmet meg toppfarten til båten når jeg ga på litt. Manøvrerbarheten var best av de tre, siden denne båten var kortere og lett å kante mye. Rullinga var litt tyngre enn i de to første, og jeg satt litt vel løst i cockpit.



Oppsummeringa må bli at den første båten jeg prøvde er min klare favoritt. Hvis jeg kan lage en lignende Iqyax, med litt mer rom til å bøye knærne, kommer jeg hjem med en super båt!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar