onsdag 23. juni 2021

Dag 2 byggekurs

 Tirsdag 15/6-2021

Dag to på byggekurset. I morges fortsatte vi med plugging av ende-klosser og dekksbjelker. Anders viste oss hvordan vi skulle gjøre momentene frem til at Iqyaxen skulle spantes. Vi satte igang med plugging, surring og høvling. Etterhvert sa Anders at han ville at vi som bygger Iqyax skulle konsentrere oss om å få en av båtene ferdig til spanting, slik at han rakk å spante opp en i løpet av ettermiddagen. Min båt havnet først i køen, og Anja og Nils hjalp meg med å få ferdig alt tidskrevende arbeid. 

Snart ble det tid for å strekke opp kjøl-listen, og bestemme springet i Iqyaxen. Baug- og hekk-platene i finérhadde Anders laget på forhånd, og når de var montert og sentrert, skulle kjøl-listen festes til dem, slik at den ble strekt i ønsket fasong. Dette krevde presisjons-saging av flatene de skulle festes på, og jeg takket ja til at Anders og Mangfred, som er proff snekker tok seg av dette.

Etter det fikk jeg være hjelper til Anders når han spantet Iqyaxen min. Anja og Nils gikk tilbake til sine egne båter, og fortsatte der de slapp. 

Det var en fryd å se Anders bøje til, og montere spantene, slik at skroget tok form. Arbeidet krever stor erfaring og suverent håndlag, så det er ikke rart at læremesteren tar seg av dette, imens vi elever er hjelpere og observatører. 


I røret på benken ligger ask-spantene til steaming.


Mesteren tryller frem en skrogfasong.

Når Iqyaxen var ferdig spantet, begynte jeg å hjelpe Anja og Nils med deres båter.


Min Iqyax ferdig spantet.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar