fredag 25. juni 2021

Dag 7 byggekurs

 Søndag 20/6-2021

Mange av oss startet arbeidet før klokken 8 denne morgenen. Noen av de som hadde kommet lengst, ville gjøre seg ferdige, og dra allerede i løpet av dagen. For meg handlet det om å i det hele tatt bli ferdig til oppsatt tid. Jeg sydde på, på de tidskrevende oppgavene jeg hadde lært teknikkene for, og spurte Anders eller Anja så fort jeg fikk anledning, for å kunne starte parallellt med de momentene jeg ennå ikke hadde lært.




Kursets yngste deltaker Jenny la sin sjel i å få til denne kule finishen på sin kajakk


En viktig del av kurset er en innføring og demonstrasjon, av trygg bruk av kajakk/Iqyax. Anders tok oss med ned til elva på formiddagen. Der holdt han en suverent klar og treffende innføring i hvordan man kan utøve padling på en trygg måte, og takle de faremomenter som er en del av denne aktiviteten. Etterpå foretok han en demonstrasjon av egenredning, padling og manøvrering. Anders var nøye med å forklare hvordan alt kunne gjøres slik at folk med vidt forskjellige fysiske forutsetninger ville lykkes med det som skulle gjennomføres. Likevel var Anders smidighet og eleganse et ekstra krydder i forestillingen.





For meg var det ekstra inspirerende at demonstrasjonen ble utført i den Iqyax jeg brukte som forbilde til mitt byggeprosjekt. 

Siden noen av kursdeltakerne skulle reise allerede på ettermiddagen denne dagen, ble det tatt klassebilde før vi fortsatte. 


Med fornyet energi vendte vi tilbake til arbeidet. Kunsten var å finne en balanse mellom å slappe av, og kose seg med arbeidet, og få opp tempoet, slik at fremdriften var god. Alle pauser ble litt kortere enn dagene før, og utpå ettermiddagen hadde jeg kommet frem til den siste sy-oppaven, som gikk ut på å sy fast mannhullsringen.





Kajakkene begynner å bli ferdige! Flere av byggerne valgte denne flotte finishen med mahogny-farget beis. Dette er Inger sin kule "Ilaga-replika".


Litt før klokken 20 var jeg ferdig til å impregnere Iqyaxen. For å fullføre min natur-materialprofil på prosjektet hadde jeg valgt å sette inn båten med "Le Tonkinois". Det er en linolje-ferniss uten løsemidler. Duken trakk til seg mer enn dobbelt så mye som jeg hadde forventet, men stoffet var en glede å jobbe med. Jeg tror at min Iqyax har blitt veldig godt grunn-impregnert, men jeg er spent på om den blir tørr nok til å fraktes hjem på biltaket til klokken 12 i morgen....









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar