tirsdag 14. desember 2021

Padling

 Ringvebukta - Hansbakkfjæra - Korsvika - Ringvebukta. Vær: Svak vind fra S, lettskyet, 0 - -2 grader C.

Det var magisk å få oppleve soloppgangen på fjorden! Surfskien ble satt ut i Ringvebukta i det første morgenlyset.





På strekket frem til Grilstad lot jeg meg rive med av gleden ved å padle med dette delikate utstyret, i et så fantastisk miljø. Etterhvert begynte jeg metodisk å fokusere på forskjellige tekniske momenter etter tur. Jeg synes at jeg stort sett får til hvert enkelt moment ganske bra, men jeg har ennå ikke greid å sette de sammen til en helhet som gir god flyt og rytme i padlinga.

Fremme ved Grilstad marina fant jeg ut at det ville være tilfredsstillende skjøte sammen turene jeg har hatt i det siste geografisk, ved å padle til Hansbakkfjæra. Jeg har litt følelsen av at jeg har overdrevet det med bøyde knær i surfskien, så i Hansbakkfjæra gikk jeg i land og flyttet fotbrettet noen cm lengre frem. Når jeg skulle ut fra stranda igjen benyttet jeg anledningen til å øve på egenredning. Det gikk fint. 

På vei tilbake til Ringvebukta prøvde jeg å visualisere hvordan de gode wingåre-padlerne jeg har sett på video, beveger seg. Da fant jeg ut at jeg selvfølgelig skal fortsette torso-rotasjonen etter at åra er kommet opp av vannet. Med grønlandsåra kan jeg la årebladet fortsette i vannet helt til overkroppen har rotert så mye at det er et godt utgangspunkt for nytt åre-isett. Med wingåra har jeg fått lære meg, og også fått følelsen for, at årebladet skal opp av vannet i høyde med hofta, og i dag skjønte jeg at jeg da skal fortsette rotasjonen med åra i luften før neste isett. Jeg hadde lyst å fortsette turen når jeg var fremme i Ringvebukta, men jeg parkerte skia og gikk opp til bilen for å ta litt mat og drikke.





Etter pausen fikk jeg plutselig følelsen av at alt stemte når jeg padlet videre mot Korsvika. Åra satt godt, og gikk i en naturlig bane gjennom vannet, og rotasjon og åregrep funket intuitivt. Jeg fant en fin rytme, og fikk god fart rundt Kjerringbergan.


På vei tilbake fra Korsvika oppdaget jeg at min nyvunne padlestil kanskje ikke hadde riktig så høy åreføring som den burde. Når jeg prøvde å applisere det, ble det tull og kaving igjen. Vel, det får bli neste prosjekt!

Kartlink: https://kart.gulesider.no/m/Zrw9i

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar