fredag 10. desember 2021

Padling

 Hansbakkfjæra - Saksvik - Hansbakkfjæra. Vær: Laber til frisk bris fra S, lettskyet, 0 - -1 grader C.

Planen var egentlig å padle Iqyax fra Skansen i formiddags, men når jeg oppdaget at roret på surfskien ikke var frosset fast lengre, ble fristelsen å padle nybåten for stor. Jeg kledte meg i dobbelt sett ullundertøy og tørrdrakt her hjemme, surret surfskien på biltaket, og kjørte til Hansbakkfjæra.




Turen gikk nært land siden det var en del fralandsvind, men ettersom området er langgrunt med en del store steiner under vann, og surfskien har underliggende ror, ble det et kompromiss mellom disse to hensynene. 

For meg som er ny i faget surfski og wingåre, ligger sensasjonen i farkostens letthet, og årens effektivitet. Dette ansporer til mer fokus på selve den fysiske aktiviteten enn jeg vanligvis har på padleturer. Fullt fokus på teknikk er helt nødvendig for meg for å få flyt i padlinga med dette utstyret. Med reflekser fra 17 års padling i havkajakk med grønlandsåre, er det en del momenter som krever ekstra konsentrasjon for at wingåra skal komme til sin rett: Å ha bredt nok grep på åra, å dyppe hele årebladet, å avslutte taket tidlig nok, å sette bladet i vannet i den mest effektive vinkelen.... osv. Heldigvis er de mest grunnleggende tingene felles for fremdriftspadling uansett hva slags åre man bruker. Torsorotasjon har jeg rimelig godt på plass, og da er resten greiere å få til.

 Det er veldig interessant og stimulerende å utfordre seg selv til å utvikles som padler. Det blir nok litt mindre oppmerksomhet på de vakre omgivelsene, men jeg registrerte midt oppi all padlekonsentrasjonen at det var en virkelig vakker vintermorgen på fjorden, og at det sto noen flotte gråhegre på vakt i fjæra ved Hundhammeren.

Kartlink: https://kart.gulesider.no/m/Sr70q

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar