torsdag 27. mai 2021

Seiling



 Skansen - Fjorden - Skansen. Vær: Laber bris fra NV, lettskyet, 12 grader C.

Simon og jeg tok en seiltur i kveld. Når vi skulle rygge ut av havna blåste det fra vest. "Kuling" ville ikke lystre ror når jeg rygget ut av båsen. En dobbeltsculler som akkurat skulle inn i havna fikk ligge på årene en god stund imens jeg kjørte frem og tilbake mellom bryggene, og omsider klarte å komme meg ut på 5:e forsøk. Akkurat i det vi skulle kjøre ut den trange åpninga i moloen kom en drøss med Optimist-joller inn. Det var litt nervepirrende, men det virket som at de unge seilerne hadde en viss kontroll. Når vi endelig var ute i åpent farvann, hadde heist storseilet, og skule rulle ut genoaen stoppet rullen og satt bom fast når seilet var litt over halvt rullet ut. Jeg liker ikke at rullen trøbler igjen nå, også med dette seilet.

Likevel ble det mye fin seiling, og seilarealet var egentlig ganske passe for vinden, som periodevis dro på opp i frisk bris.

 Denne dagen var visst dagen da det meste går litt skeis - snora til glidelåsen i Lazy-bagen hang og slang når vi sløret innover mot byen. Jeg prøvde å få den på plass inni bagen igjen, og da kom jeg i skade for å få bommen til å rykke i snora slik at stoppen i enden av glidelåsen ble røsket av. Jeg begynte å leke med tanken på å kvitte meg med båten....

Heldigvis var vyene fantastisk vakre, og seilinga deilig.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar