tirsdag 11. mai 2021

Kyst-tur

Kristi himmelfart er en av få muligheter jeg har til å få en real seiltur denne sesongen. Det går en hel dag til å komme seg ut på kysten, og med el-motor med begrenset rekkevidde er det viktig med god bør. Søndagen før langhelgen var det meldt perfekte vindforhold for seiling ut fjorden, og jeg hadde mulighet å ta meg fri søndag og mandag, så da var saken klar! Jeg brukte søndags formiddag til å gjøre båten klar, og kastet loss etter lunsj.


Kajakken blir med. Den får plass i den ene stikk-køya. 

Søndag 9/5-2021

Skansen - Sjursvika. Vær: Laber til frisk bris fra SSØ, lettskyet 7-10 grader C.

Jeg fikk ikke rekruttert noe mannskap til turen, så det ble solo-seilas denne gangen. Når jeg heiste opp storseilet utenfor Skansen i 8-10 m/sek, ble det litt hektisk. En av spilene hektet seg opp i de ny-monterte lazy-jacksene, så det ble snarere buisy-jacks i stedet. Når jeg malte dekket i vår hengte jeg opp kicken slik at den ikke skulle være i veien. Når jeg skulle feste den igjen innså jeg at jeg måtte ha tang, og i mellomtiden ble den feste provisorisk. Imens jeg nå løp mellom storfallet og roret for å prøve å få heist seilet ordentlig hørte jeg et lite plask. Det var sjakkelen til kicken, som aldri ble ordentlig festet. Jeg måtte gi opp å få ordnet disse tingene i den friske vinden, og det ble til at jeg seilte avgårde med storseilet heist nesten helt opp, bommen hengende i dirken, og kicken liggende løst på dekk. Som en skadeskutt kråke føyk jeg avgårde i god fart ut forbi Munkholmen. 


Ikke før jeg nærmet meg fergeruta Flakk-Rørvik løyet vinden såpass at jeg kunne få ordnet riggen, og seile videre med litt av stoltheten i behold.



På trass av problemene greide jeg å nyte seilinga. Hele veien frem til Sjursvika var det god seiling med åpne legg. Et lite strekk før Stadsbygd fikk jeg vinden før om tvers, ellers var det slør og lens.





Jeg følte at jeg hadde mer lyst på å ligge i den koselige Sjursvika enn i Brekstad havn, så jeg gikk i havn selv om det var fristende å seile litt lengre i de superbe forholdene.



Når jeg gikk i havn fikk jeg endelig glede av de nye lazy-jacksen, og lazy-bagen. Seilet la seg pent på bommen når jeg lot det gå.

Det kom inn en seilbåt rett etter meg. Det viste seg å være en seiler med fast plass i denne nydelige havna. Jeg fikk en trivelig prat med ham før jeg spiste middag, og gikk tur i det flotte nærområdet.









Mandag 10/5-2021

Padling. Jeg trengte noen ting fra butikken. Handlinga ble integrert i en padletur. Jokeren i Hasselvika har det meste du trenger når du er på seiltur. Når jeg hadde lempet ombord varene i "Kuling" padlet jeg videre sørover. Det er fort gjort å se denne kyst-strekningen som transport-etappe når man seiler ut og inn fjorden. Når man padler tett på land får man en nydelig opplevelse av den varierte naturen. Fantastiske granitt-formasjoner og svaberg, idylliske bukter hvor små bekker og åer renner ut, skog, beitemark, og på den mindre hyggelige, men likevel interessante siden, krigsminnesmerker. Det som kanskje er mest betegnende for strekket er lange partier med nydelige svaberg, derfor ville jeg ta lunsj-pausen på et av disse.



Det var herlig å kunne vrenge av seg tørrdrakta, og sitte i bare ulla og nyte godværet!


Rulleforstaget fusket litt når jeg gikk i havn i går, og ville ikke rulle seilet helt inn. Når jeg hadde kommet tilbake til havna, og ryddet kajakktingene, var det så lite vind i havna at jeg kunne prøve å rulle seilet ut og inn. Det fungerte ikke. Jeg tok ned seilet og så at lokket til snellen som fallet sitter i hang løst. Jeg trykket det på plass og heiste seilet igjen. Ingen forbedring. Da stuet jeg seilet i forpiggen, og besluttet å se videre på problemet på torsdag.

Nå var det dags å ta farvel med kysten for denne gang, og ta hurtigbåten hjem til Trondheim for å jobbe noen dager. Jeg gleder meg allerede til torsdagen, når jeg kan fortsette sjølivet!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar