lørdag 15. mai 2021

Kyst-tur del 2

 Sjursvika - Skansen. Vær: Skiftende vindforhold, lette vinder hovedsaklig fra SV, lettende skydekke, etterhvert sol, 8-16 grader C.

Planen var jo å fortsette min kyst-seilas på torsdagen i Kristi himmelfarts-helgen. Det jeg ikke hadde fått med meg var at det var søndagsruter for kollektivtrafikken ut til området, og at jeg derfor ikke kunne dra ut som planlagt. Den hyggelige seileren jeg snakket med i havna ringte meg opp og lurte på hvor jeg ble av. Vi hadde snakket om at jeg skulle padle havkajakk på mandagen, så han lurte litt... Det hadde vært 20(!) båter fra Trondhjems seilforening i havna på onsdags-kvelden, og de lurte på hvem det var som lå der uten å vise seg. Det er hyggelig at folk følger med og bryr seg! Jeg følte meg litt beskjemmet over ikke å ha gjort mer for å informere Sjursvika Båtforening om mine planer, eller i det minste sett til at skiltet med navn of telefon-nummer jeg har i vinduet på "Kuling" vendte inn mot brygga. Det var også litt flaut at jeg ikke ante at seilforeninga hadde planlagt felles-seiling denne helgen.

Når jeg kom utover med hurtigbåten på fredags morgen var det fortsatt 6 båter fra foreninga i havna.



De fleste lå fortsatt og sov, men etterhvert, imens jeg begynte å ordne ting i "Kuling" dykket folk opp. Det var hyggelig å likevel få med seg litt av det sosiale miljøet i klubben!

I løpet av tirsdag til torsdag har planene for videre seilas forandret seg flere ganger pga skiftende værmeldinger. Når jeg nå var her, var det for å seile båten hjem samme dag. Meldingene for resten av helgen så altfor usikre ut med tanke på å komme seg inn til Trondheim til søndags-kvelden uten å enten bli utsatt for vinder opp i stiv kuling, eller å bli sittende fast i vindstille. Også denne dagen var det meldt betenkelig svak vind i en del av områdene på vei hjem til Skansen. Jeg satte i gang med å klargjøre båten for en lang dag på sjøen.

Det første jeg måtte ta tak i var problemet med rulle-forstaget. Jeg sjekket at de forskjellige delene i rulle-systemet funket som de skal. Etter mitt skjønn var alt i orden, da må det ha å gjøre med seilet eller monteringa av det. I dag ville det passe med den store genoaen, så jeg pakket fokka i sin sekk og heiste det store seilet. Det lot seg rulle inn og ut uten problemer. "Kuling" ble gjort klar, og den store murer-bøtta bak i cockpit ble fylt med mat og drikke. Jeg meldte Birgit, sa ha det til seilerne i havna, og kastet loss.

Omtrent samtidig med at jeg kjørte ut av havna og heiste seil begynte det å trekke fra SV. Jeg fikk nydelig kryss med den store genoaen helt frem til Storneset før Stadsbygd! "Kuling gikk som et tog, og jeg frydet meg over å seile med stor-genoa for første gangen på lenge.


37,5 kvm seilglede!


Klær lett tilgjengelig i ruffen. Det ble noen kles-skifter underveis. 




Denne nydelige motorseiler-ketchen fikk være fotomodell.


Fra Storneset måtte jeg kjøre motor helt til Sandbakken marina. Der gikk det en liten trekk langs land, og jeg kunne se på sjøen at det var vind langs land et godt stykke fremover, imens det var helt stille ute på fjorden. Sola kom frem, og det ble nydelig medvinds-seiling i godt vær.








Jeg fikk oppleve å høre prustinga fra niser, og å se ryggfinnene bryte overflata. (Den lille prikken midt i bildet er faktisk en nise.)


På høyde med Stykket var det slutt på vinden, og det ble motorgang nesten frem til fergeruta. Jeg kjørte på ganske lav fart, og fulgte nøye med på batteri-monitoren. Rett før jeg krysset fergestrekningen  fikk jeg en lett bris fra V, som fulgte land, og lot meg seile helt inn til Skansen.




I det siste har jeg vært litt i tvil om satsinga på "Kuling" er riktig. Jeg har blitt litt stresset over hvor lett "feil" værmelding og problemer med utstyr kan gjøre at båtlivet får et problemorientert preg, hvor seilglede og motivasjon havner i bakgrunnen. Det at jeg er rimelig alene med prosjektet gjør ikke saken bedre. Denne dagen bidro sterkt til å minne meg på hvor verdifull aktiviteten er, og ga meg tilbake mye av mot og motivasjon for å fortsette mitt forhold til "Kuling".




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar