torsdag 20. mai 2021

Seiling

Skansen - fjorden - Skansen. Vær: Svak vind til lett bris fra VNV, lettskyet, 10 grader C.

I går tok jeg meg en seiltur etter jobb. Jeg spiste og slappet av litt i båten før jeg dro ut. Det var folk i mange av båtene i marinaen,  og jeg fant ut at det selvfølgelig kom av at det var onsdagsregatta. Paret i nabo-båten er ivrige regatta-seilere, og de spurte meg om jeg skulle delta. Jeg svarte at jeg skulle ut en tur, men at jeg ville holde meg unna regatta-banen, og cruise litt rolig i eget farvann.

Jeg har aldri hatt motivasjon for regatta-seiling, selv om jeg innser at det sikkert ville være lærerikt, og sosialt givende. Når jeg skal forklare hvorfor, for meg selv, finner jeg ut at seilinga for meg helst skal være en arena der kun naturen og båten stiller krav. Uansett, det var hyggelig med all aktiviteten rundt arrangementet, så man kan si at jeg snyltet til meg følelsen av å være en av mange seilere, selv om jeg ikke deltok. Jeg gjorde båten klar i rolig tempo, slik at de fleste båtene hadde kommet seg ut av havna når jeg kastet loss.




Jeg la kursen opp mot Høvringen og Brennebukta, for å ikke komme i veien for regatta-seilerne, og så tok jeg et slag opp mot Vannvikan. Vinden gikk i en stor bue rundt land, slik at jeg etterhvert hadde høyeste gang i vestlig retning.




Gambling 34 blir ofte omtalt som treg i lett vind, og det ville kanskje ha fått sin relative bekreftelse hvis jeg hadde holdt meg i nærheten av regatta-banen, men med den store genoaen synes jeg at "Kuling" hadde tilfredsstillende fremdrift selv i de svakeste vindene denne turen. Slør og halv vind hjemover med sol i cockpit. 


Takk for turen "Kuling"!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar