fredag 13. mai 2022

Surfski

 Hansbakkfjæra - Hundhammeren - Hansbakkfjæra. Vær: Lett bris fra SSV, med noen kast opp i frisk bris, overskyet med noen solgløtt, 10-12 grader C. 

Forsøkene på å få til å bruke surfskien og wingåra på en brukbar måte fortsetter. Sist tur fikk jeg litt gjennombrudd på fraspark som en integrert del av torso-rotasjonen. Det førte til at sittebeina ble gnuret godt ned i glassfiberen for hvert tak. Det var smertefullt, men iveren over teknikk-gjennombruddet overskygget ubehaget. Likevel skjønte jeg at noe måtte gjøres med saken, så jeg bestilte en setepolstring for montering med borrelås som limes fast i setet. Den har jeg ennå ikke mottatt, så i dag måtte jeg nøye meg med en løs bit sitteunderlag. Det funket faktisk overraskende greit, selv ved redningsøvelser.

I dag kom jeg også et skritt nærmere en helt sikker redning. Fokus på å slappe av, puste inn, og la kroppen flyte opp i overflata før entringen skjer, hjelper. For meg var det også en stor hjelp å fokusere mest på hånda på relingen nærmest kroppen i det jeg svømmer overkroppen opp på surskien. For å effektivisere drillen repeterte jeg det første momentet flere ganger før jeg gjennomførte hele redningen. Nedturen i dag var at jeg ble så nonsjalant over for resten av redningen at jeg faktisk klarte å bikke en gang i det jeg skulle få rompa på plass i sittegropen. 

I tillegg til gleden ved å øve på padle- og rednings-teknikk, fikk jeg en fin tur-opplevelse.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar