mandag 16. mai 2022

Padling og seiling!

 Jeg tok en tur ut til Selva i går, og overnattet til i dag. I går padlet jeg, og i dag seilet jeg. Her kommer loggbok:

Søndag 15/5 -2022

Padling. Selva - Risvika -Selva. Vær: NNV laber til frisk bris med kast opp i liten kuling, overskyet med solgløtt og regnbyger, 6-7 grader C.

Temperatur og vindstyrke la opp til utfordringer som jeg denne dagen hadde mer lyst til å takle i havkajakk enn i seilbåt. Det var lenge siden jeg padlet Atlantic, og hun føltes overveldende stabil ut i forhold til surfskien og Iqyaxen. Det tok en liten stund før jeg fant den gode, energisparende turteknikken min. Jeg visste at jeg ville få bruk for kreftene mine ute hvor vind og bølger får fritt spillerom.

Området fra Selva opp til Agdeneståa er preget av hytter og naust langs sjøen. 








Fra Agdeneståa og vestover var det som ventet en del vindbølger. Når strømmen i tillegg blandet seg, ble det riktig så dansante forhold. 









På Høgholmen var det mulig å finne ly for lunsjpause


Jeg tok pause akkurat da fellinga begynte, og jeg kunne sitte å se på hvordan muligheten for å padle videre på innsiden holdt på å gå fra meg, men jeg rakk det akkurat!



Det var vel fremme ved Risvika at disse gamle fundamentene av noe slag sto på et skjær. Nesten som en slags kunst-installasjon!



Vyene vestover forsøkte å lokke meg videre, men jeg tok til fornuft, og snudde imens jeg hadde krefter igjen


På tilbaketuren måtte jeg vente inn ferga før passering




Tilbake i lunt farvann


Selvbukta med Breidvikskjera i forgrunn



Mandag 16/5-2022

Seiling. Selva - Smellingen - Selva. Vær: N lett til laber  bris, med kast opp i frisk bris overskyet, 6-7 grader C.

 Etter padlinga på søndagen ble det litt mekking. Montering av ny nivåbryter til lensepumpa, og demontering av håndpumpa til doen, som ikke funker som den skal. Begge prosjektene var vellykket, nå fungere både lesepumpe og dopumpe! 

Et slag i trynet var å oppdage at madrassene i forpiggen var bløte! Ikke fuktige, men skikkelig bløte! Dette er et mysterium. De eneste potensielle lekkasje-stedene i forpiggen er luka og vinduene. Luka er helt dekket av jolla, som ligger på dekk. Vinduene er delvis dekket av den. Siden det var oppholdsvær, og frisk vind, tok jeg ut madrassene til tørk på dekk. Før kvelds-råheten kom, la jeg de inn i bilen. Som feilsøk kastet jeg en bøtte vann over hvert av vinduene. Ikke tegn til lekkasje. Videre heiv jeg en bøtte vann i bakkant av jolla, slik at det rant ned over luka. Heller ikke der var det spor av vann-inntrenging. Kan det virkelig bli så bløtt bare av kondens og fukt langs skrogsidene? En av grunnene til at jeg har denne, etter min målestokk, store båten er jo drømmen om å kunne seile flere sammen på overnattingstur. Som det er nå har jeg bare én fungerende køye. Jeg begynte å tenke på muligheten for å bytte meg ned til en dagseiler.

Ny dag, nye muligheter! På mandags morgen sto jeg opp, fast besluttet om å rette opp mitt forhold til "Kuling". Å seile pleier å lege sårene som oppstår som følge av båtlivets problemer, og hjelpe på motivasjonen til å fortsette på "the bumpy road". 

Etter frokost gjorde jeg båten sjøklar, og tok frem litt mat. Jeg kastet loss, og lurseilte ut i lett vind av varierende retning. Når jeg nærmet meg fjordmunningen kom det en stødig bris, som var perfekt for seilarealet jeg hadde oppe. (Uten rev.) Jeg fikk en nydelig seilas i "forventningens område". Det er når jeg seiler vestover forbi Ørlandet og Garten at jeg pleier å se meg ut en av alle de fristende destinasjoner man kan velge mellom. En milepæl på ruta er Smellingen, så det fikk bli dagens destinasjon, før jeg jibbet og seilte tilbake. Vinden, og den gode følelsen holdt seg hele veien tilbake.

 Det går jo an å ha en litt stor dagseiler også....

Kartlink:https://kart.gulesider.no/m/hZWIo

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar