søndag 4. oktober 2020

Opp igjen!

Siden senkekjølen til "Fri" ikke lot seg fikse imens båten lå på sjøen, måtte hun opp igjen. I dag var første mulighet for meg å ta henne opp. Det er viktig å time med floa når man tar opp eller setter ut henger-båter i Trøndelag. En liten time etter flo er perfekt ved Skansen, for da er det en god del mer ferskvann i blandninga, noe som er gunstig for hjul-lagrene på hengeren. 

Å ta opp er hakket mere krevende enn å sette ut, så denne gangen hadde jeg avtalt med hjelper. Øyvind ble forsinket, men jeg valgte å sette i gang. Jeg har klart det alene før. Når jeg hadde rodd "Fri" til opptaks-rampen, så jeg en kjent kar komme ruslende. Det var Thomas fra kontoret på jobben. Han ville hjelpe til. Thomas er vinterbader, så han tilbøy seg å stå i vannet og styre inn båten på hengeren. Dette gikk jo som smurt!


Perfekt med hjelper som tåler kaldt vann!

Når jeg kom hjem med båten skrudde jeg bort forseglingene ved kjølens vippebolt, slo ut bolten, og tok ut hele senkekjølen. Det er litt fristende å forenkle opplegget, og lage stikksverd i stedet. Da slipper man den sårbare vippe-bolten under vannlinja. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar