mandag 2. oktober 2023

Hei Igjen!

 Nå har jeg bestemt meg for å fortsette denne bloggen. Jeg kommer ikke til å ha ambisjoner om å føre loggbok over all min aktivitet på havet, slik jeg har gjort tidligere. 

Tanken med å fortsette nå, er å formulere tanker om ting jeg er opptatt av i forbindelse med min seiling og padling. Det er få personer i mitt fysiske nærmiljø som er interesserte i dette i den grad at jeg har samvittighet til å dure i vei om alle disse tingene, og derfor er dette en arena hvor jeg dels kan formulere mine tanker for egen del, og dels henvende meg til et publikum som muligvis har interessen som skal til for å sette pris på innleggene. 

Siden sist innlegg, for et knapt år siden, har jeg hatt hovedvekt på padling, og spesielt surfski.

Jeg begynte jo med denne herlige aktiviteten i oktober 2021. Her er en link til mitt første innlegg: https://seilingogpadling.blogspot.com/2021/10/surfski.html 

Siden den gang har jeg investert i egen wingåre, og nå er jeg inne på min tredje surfski. Den første surfskien jeg eide og padlet var en Carbonology Sport Boost.


Den padlet jeg i ni måneder, og det finnes en del innlegg om den i loggboka fra 2021 og 2022. I august 2022 skaffet jeg meg en Spindrift, som er et nydelig design fra Björn Thomasson. https://www.thomassondesign.com/katalog/mina-kajaker/spindrift-2


Den er selvfølgelig også representert i innlegg fra august 2022, og frem til oktober samme år, da jeg avsluttet den elektroniske loggboka.

I august i år tok jeg padleforbundets Trener-1 - kurs. I løpet av kurset ble det klart for meg at det ville være lurt å investere i en lettere surfski. (Spindriften veier 21 kg.)

Når det viste seg at Trondhjems kajakk-klubb kunne være interessert i å ta over Spindriften, begynte jeg å kikke på båter som passet mine kriterier. Jeg ville ha en lett surfski som ikke var lengre enn 565 cm, som er maks lengde for å få plass i klubbens reoler på Skansen. Videre skulle den nye surfskien ha en stabilitet som passer meg, og gjerne bra fartspotensiale i forhold til stabiliteten. Nordic Kayaks, og Nelo peket seg ut som mest interessante. Nelos unike skrogdesign fra 2020 er veldig spennende: https://nelosverige.com/nelo-surfski-2020

Det dukket opp et fristende tilbud på en ny Nelo surfski. Det resulterte i en handel hvor jeg fikk oppleve transportskade, og masse trassel og mailer i forbindelse med det. I løpet av den prosessen fikk jeg veldig dårlig inntrykk av transportfirmaet DB Schenker, og veldig godt inntrykk av sportsutstyr-firmaet Bull Ski&Kajakk.  

Nå er jeg lykkelig eier av en splitter ny Nelo 540L, som jeg synes oppfyller kriteriene jeg satte opp, på en god måte. 




Bull Ski&Kajakk ba meg om å skrive en tilbakemelding når jeg hadde fått prøvd surfskien. Slik ble den:

Kajakken virker umiddelbart som solid, og med veldig høy finish. Siden jeg i utgangspunktet hadde bestilt en Nelo 550, var jeg spent på hvordan jeg ville oppleve denne modellen.
Jeg er egentlig først og fremst en rutinert havpadler, og surfski begynte jeg med så sent som oktober 2021. Etter noen turer i klubbens nybegynner-modeller, kjøpte jeg meg en CS Boost som jeg padlet i 9 måneder. Den byttet jeg i en Björn Thomasson Spindrift, som jeg har hatt stor glede av å padle det seneste året. I august i år tok jeg padleforbundets Trener 1- kurs for surfski. I løpet av kurset ble det tydeligere for meg at det ville være en god idé å skaffe en lettere ski enn den 21 kg (!) tunge Spindriften av tre, som jeg har padlet til nå. 
Når jeg nå har padlet min nye Nelo 540 seks turer i forskjellige forhold, kan jeg gi en beskrivelse av mitt inntrykk så langt. 
Kajakken viser en tydelig initialstabilitet på flatt vann. Den er veldig lettdreven, og går utrolig mykt i små, krappe bølger imot. I bølger virker den livlig og lettmanøvrert. I store, lange bølger føles stabiliteten passe for meg. I mindre og krappere sjø opplever jeg kajakken som forutsigbar, og lett å kontrollere. Når det er sagt resulterer det relativt flate partiet fra setet og bakover i at kajakken blir litt "bikkete" i sidesjø. Den krever også større konsentrasjon ved egenredning enn den tunge Spindriften, som hadde litt mindre initialstabilitet. For meg, som veier rett under 70 kg kan Nelo 540:en føles litt "corky" som amerikanerne sier. (At den flyter litt oppå vannet.) Disse tingene er slikt jeg er veldig motivert for å venne meg til. Jeg synes Nelo 540 er en surfski som gir stor padleglede, og jeg ser fram emot å teste den i optimale downwind-forhold!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar