lørdag 30. oktober 2021

Surfski!

Østmarkneset - Ringvebukta - Korsvika - Østmarkneset. Vær: lett bris fra SV, dreiende VNV, noen vindkast opp i frisk bris, lettskyet, 12 grader C.

Nye opplevelser på sjøen! Jeg er nå i slutten av min sesong nummer 17 som kajakkpadler, og har stort set vært ganske sta på at padlinga mi dreier seg om turpadling i grønlandsinspirerte kajakker, og teknikk-trening relatert til disse. I juni deltok jeg på byggekurs hos kajakkspesialisten, og bygget meg en Iqyax, en farkost som er annerledes enn grønlandskajakkene. Mitt bygge ble en ganske smal farkost med relativt rund bunn, og lang vannlinje. Slike båter ansporer til mer fokus på fremdrift og tempo.

Padlekompisen Øyvind, som har bakgrunn som racerpadler, har med sin entusiasme og medrivende personlighet, i høst fått meg til å bli nysgjerrig på surfski. Seneste uka har jeg trålet nettet for informasjon om disse fascinerende farkostene. Når jeg oppdaget at TKK har passende innstegsmodeller liggende til utlån i lokalene på Østmarkneset, var det en enkel sak å få til prøvepadling.


Fint klubbutstyr -Stellar 18S, og wingåre

Øyvind og jeg møttes i klubblokalene på Østmarkneset og tok ut hver vår surfski fra klubbens lager. Siden jeg nesten ikke har padlet kajakker med ror før, og aldri har padlet med wingåre før, ble det til å tenke før hvert åretak i starten, og det var godt å ha en surfski med havkajakk-stabilitet til å prøve ut dette med.


Vi padlet litt i nærområdet, og øvde på egenredninger ved strendene. Egil satte ut rett etter oss, og slo seg i lag med oss når vi padlet bort til Korsvika. Vinden hadde vridd litt mer på VNV, og det var litt småbølger rundt Kjerringbergan. Vi prøvde å få til litt surfing innover mot Korsvika. Det var en opplevelse å føle hvordan årebladet satt i vannet, og hvor lett surfskien glei avgårde. Det gikk stort sett bra med egenredningene, selv om det føltes litt mer vinglete ut enn det så ut på youtube med Oscar Chalupsky...









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar