tirsdag 23. august 2022

Spindrift

 Surfski

Hansbakkfjæra - Ringvebukta - Hansbakkfjæra. Vær: Flau vind fra SSØ, overskyet, etterhvert lettere vær med en del sol, 9-11 grader C.

Jeg dro ut tidlig i morges for å teste den nye surfskien jeg har skaffet. 

I går, når vi lastet over skien fra fars bil til min, syntes jeg at den var nesten like tung som en havkajakk. Derfor var det en lettelse å føle at det var enkelt å løfte den av bilen, og bære den ned til sjøen. Denne skien har ingen håndtak, og jeg vil gjerne prøve å venne meg til å håndtere den som den er.

Det gikk litt tid med til å stille in sparkebrett og rorpadaler før jeg kunne padle. Når det var klart padlet jeg til Ringvebukta og tilbake. Jeg varierte tempoet, la inn litt ekstra svinger, og øvde på egenredninger.

Spindriften har nok stabilitet til at den er veldig lett å entre ved stranden, og redningene var også veldig lett å få til. Overraskende nok lettere enn i Boosten. Cockpiten, som er en Nelo L, passet meg perfekt. God kontakt, og ganske lav hump. Jeg likte det faste sparkebrettet, og den harde fotreimen, som vel egentlig snarere er en fotbøyle. Stabiliteten føltes trygg og forutsigbar. Ganske lik CS Boost i initialstabilitet, men sekundær-stabiliteten merkes først ved ganske drøy kanting. Med mitt enkle nivå opplever jeg skien som livlig, men likevel trygg. Åre-isettet føles kanskje litt bredt ut.

Spindriften føltes veldig lett å drive. Det merkes vel at den er 35cm kortere enn skia jeg er vant til, og at vannlinje-bredden også er litt mer beskjeden. Er skia rask? For meg føles den rask, og for meg er det det som teller. Siden jeg ikke skal konkurrere, uten bare padle for kosen og trimmen, er opplevelsen viktigst, og jeg får en skikkelig god opplevelse av å padle denne skia, så nå ser jeg frem imot mye padleglede!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar