tirsdag 21. juni 2022

Surfski

Hansbakkfjæra - Ringvebukta - Hansbakkfjæra. Vær: Lett til laber bris fra NV, med vindkast opp i frisk bris, overskyet med en del regn, 10 grader C.

I dag var første gang jeg satte ut min CS Boost fra Hansbakkfjæra i ordentlige vindbølger. Selv om jeg hadde tørrdrakt på holdt jeg meg ganske nært land når jeg padlet bort mot Grilstad marina.

Fokuset lå på å beholde samme fremdriftsteknikk som på flatt vann, selv om jeg måtte parere bølgene med kroppen. Det som føles skumlest er å tråkke fra ordentlig med foten i lovart. Derfor øvde jeg på å virkelig gjøre nettopp det, og avslutte åretaket med et støttetak.

I Ringvebukta sjekket jeg at egenredningen satt på begge sider, før jeg padlet tilbake. På tilbaketuren var det skikkelige surfebølger øst for Grilstad marina. Jeg vurderte det som trygt nok å padle litt utover inntil jeg hadde et fint strekk å surfe innover mot Hansbakkfjæra. Det verste som kunne skje var at jeg ble liggende å plaske i 15-20 min imens jeg drev inn mot stranda. Det ble en herlig tur innover, den overlegent beste surfen jeg har fått oppleve hittil! 

Jeg måtte unne meg en ekstra tur ut igjen. På turen ut hadde jeg et øyeblikk hvor jeg var virkelig nært et velt, men klarte å berge meg med noe man kanskje kan kalle et dypt støttetak! Surfen innover igjen ble om mulig enda bedre en den første.

Det var aldri en fristende tanke å begynne å fikle med kameraet i bølgene, så bildene er fra rolig farvann. (Kanskje jeg må få sving på min action cam igjen...)






 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar