lørdag 11. juni 2022

Seiling

Torsdag morgen dro jeg ut til Selva for å se til "Kuling", og ordne noen ting ombord. Jeg ryddet forpiggen for alt utstyr som er lagret der, og tok ut finérplatene. Det var rikelig med svartmugg under platene, og også noen spor på skrogsider og på undersiden av dekket. Alt løst ble lagt til tørk ute i sola, hele forpiggen ble grundig vasket med en blanding av vann, eddik, og Zalo. 

Jeg rakk også å vaske skrogsiden bak innredningen i toalett-avlukket, som også er angrepet av mugg, før det var dags å rydde ting på plass igjen. 

Eirik kom med ettermiddagsbussen, og vi spiste middag i cockpit før vi la ut på kveldsseilas.


Torsdag 9/6-2022

Selva - Høybakken. Vær: NNØ lett bris, sol, 12-14 grader C.

Vi fikk kremseiling opp til Høybakken i kveldssola. Den fine lille gjestehavna, og det sjarmerende stedet gjør at dette er en av mine favoritter blant anløps-steder i nærområdet. Vi gikk en kvelds/natt-tur til Hegvik kirke, som med sin særpregede arkitektur og vakre beliggenhet, gir stedet atmosfære. 












Fredag 10/6-2022

Høybakken - Brekstad - Selva. Vær: Lett bris til svak vind fra SSV, etterhvert laber bris fra NV, sol, tilskyende, 12 grader C.

Værmeldinga fortalte om virrende, flau vind, så vi ble positivt overrasket over hvor fin seiling vi fikk ut mot Brekstad.




Eirik tok hurtigbåten tilbake til Trondheim fra Brekstad. Når jeg tok fatt på seilasen tilbake til Selva, hadde vinden snudd til NV. "Kuling" fosset frem på slør ned mot Agdenes. Kraftige vinddrag fra land dominerte siste strekket fra Ringflua til Selva. Det ble et utfordrende anløp i hjemmehavna, med kraftige vinddrag fra V ned gjennom dalen mellom fjellene. "Kuling" ble fortøyd uten å få noen nye skrammer, men det tok på kreftene. Ved kraftigere vestavind må jeg nok legge meg midlertidlig på gjelsteplass, longside på utsiden bryggen.

Seilasen tilbake hadde gått så fort, at når jeg hadde ryddet innså jeg at jeg ville rekke å dra hjem med hurtigbåten fra Brekstad allerede samme kveld. Siden jeg hadde fått nok både av båtmekking og alenetid, tok jeg frem min nye, sammenleggbare sykkel, og tråkket avgårde mot Valset fergekai.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar