fredag 12. november 2021

Carbonology Cruze

 Østmarkneset - Grilstad marina - Østmarkneset. Vær: Lett bris fra SSV, sol, 1-2 grader C.

Surfski-interessen holder seg, og i dag var det tid for å prøve den andre av de to nybegynner-skiene klubben har liggende på Østmarkneset. Siden sist tur har jeg kjøpt meg egen wingåre, så dette ble premieretur med den! 


Carbonology Cruze

Selvfølgelig er det mye som er nytt og uvant for meg nå, og det er jo også noe av poenget med å prøve noe annet enn den type havkajakker jeg har padlet hittil. Humpen i cockpit var ganske høy på denne, og fotplata var stilt inn slik at jeg ble sittende med ganske bøyde knær. Jeg har lært av en video på nettet at det er passe avstand mellom sittegropen og fotplata hvis du får inn en knyttneve under kneet. Det stemte presis, så da er det bare å venne seg til bøyde knær.

Denne surfskien var veldig stabil, sekundærstabiliteten var like bra eller bedre enn de fleste havkajakker jeg har padlet. I tillegg var roret veldig effektivt, så her var det mulig å kante utover, og bruke roret samtidig, slik at båten svingte som en lettmanøvrert havkajakk. Gøy! 
Egenredning var veldig lett, selv om kombinasjonen padlevest med store lommer frem, og bærehåndtak på sidene i cockpit lagde litt krøll.
Padleturen gikk langs land, og var preget av fokus på wingåre-teknikk. Ved alle passende strender tok jeg meg tid til å øve på egenredning.



Jeg slo av en prat med en hyggelig fyr i havkajakk som jeg møtte




Det var herlig å ha muligheten til å være ute og leke i sola! Sol på netthinnen er eksklusiv vare i november i Trondheim.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar