lørdag 20. november 2021

Nye idéer om wingårepadling

 Østmarkneset - Ringvebukta - Østmarkneset. Vær: Laber til frisk bris fra VNV, overskyet med en del regn, 3 grader C.

Øyvind og jeg møttes i klubbens lokaler på Østmarkneset, og lånte hver vår surfski. Siden sist tur med wingåre har jeg studert litt på nettet, og prøvd å finne ut hva som er vanlig og hensiktsmessig av lengde og vridning på disse årene ved surfskipadling. Oscar Chalupsky er den store legenden innen surfskipadling, og i en teknikkbeskrivelse han har publisert kunne jeg lese om en holdning til grep på åra, og dynamikk mellom dra- og skyvehånd som minner veldig på grønlandsåre-teknikken jeg har som ideal. Når han i tillegg hevder at det ikke finnes noen grunn til å bruke vridning på en moderne wingåre, begynner jeg å få trua på at jeg kan få meg en brukbar teknikk også med denne åra på kortere tid enn først antatt. Følgelig monterte jeg min åre med 0 graders vridning i dag. 

I forhold til værmeldinga var vinden hakket friskere, og mer nordlig i realiteten. Bølgene sto rett inn i den lille bukta man setter ut fra, så Øyvind og jeg fikk gå ut i vannet inntil vi hadde det i hoftehøyde for å unngå skader på ror og båter. Det var god øvelse for oss å entre kajakkene i rotete sjø, kun med åra som stabiliserende faktor. Jeg padlet Stellar S18 i dag, og ved entringen og ved de første padletakene ut gjennom refleksbølgene føltes ikke båten så veldig stabil ut. Så fort vi hadde kommet ut i mer stødig sjø, og jeg hadde fått føle på sekundær-stabiliteten, følte jeg meg trygg på båten og støtten fra åra.

Vi koste oss med medvindspadling i vindbølgene, og slet oss tilbake i motvinden. Slik drev vi på, frem og tilbake mellom Ladekaia, og Ringvebukta. Innimellom øvde vi teknikk og redninger i roligere vann ved stranda i Ringvebukta.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar