onsdag 14. juli 2021

Stockholms skjærgård

 I sommer var det dags å besøke mine foreldre. De bor i Stockholmsområdet, og det har vært vanskelig å besøke dem på grunn av pandemi, og strenge innreiseregler i Norge. Vi leide en hytte som lå strategisk til for å lett kunne besøke begge foreldrene, og selv om vi bestilte så sent som uka før vi skulle dra, var vi så heldige at vi fikk kapret en som lå helt nært sjøen. Da var det en selvfølge at min nye Iqyax skulle med. Jeg tok også med Atlanticen i tilfelle Birgit fikk lyst å padle.


Bilen er lastet for tur


Iqyax og Qajariaq på plass ved hytta i Sverige

Selv om hovedformålet for reisen var å være sammen med mine foreldre og søsken, ble det tid til noen små turer på sjøen. Her er loggbok:


Tirsdag 6/7-2021

Mörtviken - Vishamnsudd - Mörtviken. Vær: Laber til frisk bris fra SØ, skyet, etterhvert lettere, 23 grader C.

Jeg tok en tidlig morgentur. Det var frisk vind, og små krappe bølger. Dette var den første turen i min nye Iqyax, hvor det blåste friskt. Det var lett å få båten å gå den veien jeg ønsket, uansett hvilken retning jeg padlet i forhold til vinden. Jeg merket muligvis en svak tendens til lo-gjerrighet når jeg padler med vinden før om tvers. Ellers tok Iqyaxen overraskende mye vann over dekk i de krappe bølgene, uten at det stoppet fremdriften nevneverdig.


Utsett i Mörtviken



Ly for vinden i Sandhamnsviken




Det var fint å padle i idyllisk skjærgårdsmiljø i høysommervær, kun iført badebukse, t-skjorte, trekk og vest. Vannflasken ble ikke med, og jeg prøvde å bøte på skaden med hyppig rulling. (Vannkjøling hjelper.)

Tilbake i Mørtviken ble det både mere rulling, og øving på egenredning. Jeg har bestemt meg for å få litt mere rutine på å øve egenredning, og dette var en god start. Tømminga får jeg ikke til så godt, ellers synes jeg det går bedre og bedre for hver repetisjon. 

Birgit kom ned til bryggen og tok noen bilder. Første billed-dokumentasjonen av båten på sjøen!




Kart: https://kartor.eniro.se/m/k1qgy


Seiling!

Tirsdag 6/7-2021

Farstaviken - Baggensfjärden- Farstaviken. Vær: Laber til frisk bris, sol, 26 grader C. 

Pappa har kjøpt en Dominant 95, og gjort det til et samarbeidsprosjekt med min bror Per. Birgit og jeg dro for å besøke pappa i Gustavsberg, og da måtte vi selvfølgelig ta en kikk på båten. Pappa lot det ikke være med det, uten avtalte med Per, slik at vi kunne komme oss ut på seilas.



Dominant 95 passer godt til "Snabb glädjefylld cruising" som min bror Per har uttrykt det.

Båtplassen ligger i Farstaviken, 10 min. til fots fra pappas leilighet. Det ble en herlig seilas på Baggensfjärden, i perfekte forhold. Dominant 95 er en potent seilbåt, og dette eksemplaret er godt utstyrt, med fine seil, så det gikk så det suste når vinden tok tak. Hun var lettstyrt og rask i reaksjonen som en jolle.




Etter et par timer med frydefull seiling på Baggensfjärden la vi til Farstaviken igjen, og pappa tryllet frem en masse god mat og drikke fra byssa. Lena kom, og ble med oss på måltidet.





Torsdag 8/7-2021

Mörtviken - Sandhamnsviken - Mörtviken. Vær: Lett bris fra VSV, sol, 24 grader C.

Birgit og jeg padlet en formiddagstur. Både Birgit og jeg koste oss med rolig padling i godt vær, og flotte omgivelser. Siden været innbøy til bading, avsluttet vi turen med en økt med redningsøvelser i Mörtviken.























Lørdag 10/7-2021

Mörtviken - Björkviks båtklubb - Mörtviken. Vær: Laber til frisk bris fra SØ, lettskyet med en del sol, 22 grader C. 

Morgenpadling. Stødig, tydelig vind som bygde en del sjø i området jeg padlet i. I begynnelsen opplevde jeg sittestillinga i Iqyaxen like krevende som ved min første tur i den. Det var litt skuffende, men snart merket jeg at kroppen hadde akseptert situasjonen, og jeg har funnet en god teknikk for å takle den, så etterhvert var det bare å nyte padlinga. 

Turen bøy på både motvind, sidevind og medvind, med tilhørende sjø. Iqyaxen har en svak tendens til lo-gjerrighet, noe som jeg er meget fornøyd med. Det er veldig lett å utligne denne tendensen med kropp og åre. 

Den beskjedne stabiliteten er ikke et problem for meg så lenge jeg er i godt driv. Når jeg sitter i ro og slapper av, ved drikke-pauser og lignende kan jeg fortsatt bli overrasket og oppleve "nesten-velt". Når jeg prøver å få til krappe svinger på flatt vann, føler jeg at det er en delikat balanse-øvelse, men i dag kom jeg et stykke videre med det! Det er herlig å padle langs Ingarö i høysommer-vær! vakker natur, koselig skjærgårds-bebyggelse, folk som bader, eller driver med båtliv.... ved Bjørkviks brygge var det stor aktivitet  ved dykker-skolen. 

Både sol og vind tiltok i løpet av turen. Det er fort gjort å tro at man skal slappe av når man padler i medvind hjemover, men fine surfebølger ansporer til høy intensitet. Selv om bølgene ikke var så store, fikk jeg noen riktigt fine surfe-opplevelser. Halvliter-flasken med vann ble fort tom, så det ble mye rulling på denne turen også.



Søndag 11/7-2021

Birgit og jeg skulle padle litt i Mörtviken, og øve på redninger. Når vi hadde fraktet ned kajakkene til viken gikk det kvitt  helt inn til bryggene.

Jeg fikk problemer med å montere sjøsokken. Denne Iqyaxen har kajakkspesialistens mest elegante løsning for sjøsokk. I cockpit-ringen er det frest ut et spor på oversiden. Et nylonbånd som passer perfekt i sporet, er sydd fast rundt åpningen i sjøsokken. Slik får man festet sokken godt, og unngår konflikt med spruttrekket.



 En sprekk i lamineringen, og det at cockpit-ringen hadde trutnet gjorde at det ikke gikk å få på plass nylonbåndet. Det tok en del tid og kreativitet å få orden på problemet. Imens hadde Birgit funnet ut at vinden var i drøyeste laget, og at hun ville nøye seg med å ta et bad ved stranden. 

Jeg padlet ut til Mörtviksudden. Vinden var mye sterkere enn ved turen dagen før. Jeg snudde, og surfet inn igjen. Inne i bukta tok jeg en økt med ruller og redninger.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar