fredag 16. juli 2021

Seiling

 Skansen - fjorden - Skansen. Vær: Flau vind til lett bris fra N, og NØ, overskyet, etterhvert litt sol, 18 grader C.

Jeg har fått bytt ut rulle-systemet til forseilet, og nå funker det endelig! For å få det nye systemet å funke var jeg nødt å heise seilet maksimalt. Det måtte til en lengre forlengning ned til rullen, og det ble god plass under fokka på fordekk.





Jeg var nede i havna på formiddagen i dag og ordnet med dette, og når jeg var sikker på at alt fungerte som det skulle, ringte jeg Birgit, og ga klartegn til at hun kunne være med å seile hvis hun ville. 

Birgit kom, med bakervarer og godt humør. Det var første gang jeg dro ut siden jeg fikk nye fall, og jeg fikk meg noen små overraskelser. Strekkavlasteren til storfallet fungerte ikke. fallet rant igjennom selv når sperren sto på. Jeg slo et dobbelt halvstikk rundt vinsja som nødløsning. Neste overraskelse var at dirken satt bom fast selv når jeg hadde løsnet den fra kryssholtet. Jeg klarte å dra ned den med makt, slik at bommen hengde fritt i storseilet. Disse små irritasjonsmomentene ble fort glemt når vi kom ut på fjorden, og endelig fikk seile igjen!

Selv om det var lite vind, og  det ble en del motorkjøring, var turen dominert av deilig, rolig seiling på den vakre fjorden vår.



















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar