søndag 25. april 2021

Lazy-bag

 Jobbhelg, men i dag tok jeg meg noen timer i havna. I fredags kveld fikk jeg en lazy-bag som jeg monterte rundt storseilet. Med bagen kom det en rull med flaggline, som det var ment at jeg skulle lage lazy-jacks av. Når jeg monterte bagen på fredagskvelden var det i skumringa, og det var snø- og haglbyger, så jeg bestemte meg for å vente med lazy-jacksen. I dag begynte jeg å planlegge, og kutte opp flagglinen i passende lengder. 

Asbjørn kom inn med båten sin akkurat når jeg kom ned på brygga, og han virket nysgjerrig på opplegget mitt. Når jeg begynte å bli ferdig med planlegging og kutting kom han ut til båten min og spurte om jeg var klar til å bli heist opp i masta. Jeg hadde litt igjen, og kona hans ventet, så jeg sa at han bare skulle dra. Jeg hadde likevel ikke regnet med å komme meg opp i masta i dag. "Jeg kjører hjem og henter klatresæla imens du gjør deg klar" sa Asbjørn. Det var jo bare å takke å ta imot. 

Asbjørn hjalp meg å gjennomføre dette kritiske momentet på tryggeste måte. Vi hadde begge klatreseler, han heiste meg opp i storfallet, og så brukte vi spinnaker-fallet som sikring i selen hans. Når jeg skulle opp forbi salingen var jeg nødt til å koble løs sikringa og ta den rundt på oversiden. Samme prosedyre på vei ned. Det var supert å få så god hjelp med dette! 


Jeg synes opplegget ser bra ut! Nå gjenstår det bare å prøve det ut på seiltur.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar