søndag 18. april 2021

Vårpuss!

 Selv om "Kuling ikke blir tatt på land i vår finnes det mye å ta fatt på av vårpuss. Når det er sol og tosiffra temperaturer i Trøndelag må man passe på å gjøre unna litt maling, oljing og lakking. 


Antiskli-maling til dekket har stått klar til bruk i lang tid, og nå lå forholdene tilrette for å få den påført. Jeg har grudd meg litt til denne jobben, fordi at hvis noe skjærer seg i prosessen blir det neppe noen forbedring av båten. Når jeg begynte i morges virket det som at malinga festet godt, og dannet et fint belegg som tørket hurtig. Jeg tørker over hver seksjon jeg skal male med rødsprit før påføringen. 

Innimellom malinga pusset og grunnoljet jeg de løstagbare, aktre delene av cockpitbenkene. Jeg tenker at jeg vil prøve å fernisse de på samme måte som jeg har gjort med navneskiltet, dørktralla og rorkulten. Hvis det blir vellykket kanskje jeg behandler all teaken i cockpit slik.


Rorkulten og dørktralla fikk noen strøk ferniss.


Det var herlig å kunne bruke en hel dag i havna. Godvær, båtpuss, og observasjon av folkelivet, som slår alle rekorder av det jeg har opplevd siden corona-pandemien kom til landet. Øyvind kom innom på ettermiddagen med kaffe og boller.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar