søndag 26. april 2020

Padling

Skansen - Væresholmen - Skansen. Vær: Flau vind fra SV, dreiende til VNV, og økende til lett til laber bris, overskyet, 7 grader C.

Padledag! Jeg gikk ned til Skanse etter frokost med en sekk som var pakket med padletøy og lunsj-niste. Espen kom imens jeg drev og skiftet. Han skulle ut på sin første tur på 3 måneder. Jeg satte ut før ham uten å avtale hvorvidt vi skulle padle sammen eller ei. Jeg holdt meg i havna for å se om han kom ut slik at vi kunne avtale noe. Plutselig så jeg ham forsvinne inn i kanalen i et tempo som om han hadde draugen etter seg. Jeg ville ikke leke draugen, og dessuten hadde jeg lyst å padle på utsiden, så jeg lot ham padle.

Når jeg nå var alene og kunne styre mitt eget tempo la jeg i vei i energisparende langturmodus. Jeg fant fort en god rytme, og gode bevegelser. Ved elveoset kunne jeg skimte Espen langt ut mot Kjerringbergan. Når jeg selv kom dit møtte jeg ham på tur tilbake. Høy åreføring og imponerende høy frekvens.

I dag følte jeg en stor ro i kajakken ute på fjorden, som at padlinga ikke var en midlertidig aktivitet, uten mer som en tilstand. Når jeg nærmet meg Ranheim, som i bakhodet hadde ligget som en tenkbar destinasjon, hadde jeg lyst å fortsette padlinga. Ved Væresholmen sendte magen noen signaler som fikk meg å tenke på de to rugbrødskivene som lå pakket ned i kajakken. Dags for lunsj-pause!



Selv om det var en trekk fra VNV, var det mulig å åpne tørrdrakta og sitte i bare ulltrøya i pausen. Akkurat når jeg hadde spist mine brødskiver og drukket min kaffe var floa klar til å ta kajakken ut igjen!
Grunnen til at jeg valgte å padle østover i dag var at det var meldt lett østavind etter lunsj. Hvis det hadde slått til hadde jeg fått skrå medvind begge veier. Nå økte vinden i stedet, og holdt seg på VNV, slik at jeg fikk motvind frem til Ladeneset. 
I Ringvebukta så jeg søndagspadlerne fra klubben. De begynte å gjøre seg klare for tilbaketur når jeg kom dit. Jeg ble forklart at corona-reglene gjorde at de padlet i grupper om maks 5 padlere. Jeg lot derfor de 5 første padle, og padlet bort til Ulf og Leiv. De skulle fortsette østover, så det ble solopadling tilbake til Skansen også.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar