tirsdag 2. april 2019

Jomfrutur med ny motor

Skansen - Ladehammeren - Skansen. Vær: Lett til laber bris fra SSØ, overskyet -1 - 0 grader C.

I går kveld, den første april ble installasjonen av el-motor i min Gambling 34 "Kuling" ferdig. Siden jeg hadde formiddagen fri i dag fant jeg ut at det måtte bli en prøvetur.


Ferdig installert motor.

Jeg kastet loss og la i reversen. Motor-reglaget har fem trinn i hver retning. Jeg prøvde først med de tre laveste trinnene. Det ga lite effekt og dårlig styring i rygginga. Jeg fikk holde på litt frem og tilbake før jeg fikk rygget meg ut mellom bryggene. Først når jeg brukte nest høyeste trinnet fikk jeg litt styring på båten. Likevel måtte jeg adlyde strøm og vind som førte baugen min vestover. Jeg kjørte sakte forbi siloen i tredje "gir". Farten i medvind var sikkert ikke høyere enn 2 knop! Jeg ble litt skuffet over at den nye motoren som på papiret skal tilsvare en 10 hk dieselmotor, virket så mye tammere enn den gamle motoren på 7,5 hk. Ute på fjorden ble det herlig seiling i vind som dreide med terrenget fra SØ til SV.




Når jeg nærmet meg havna prøvde jeg de to høyeste trinnene på reglaget. Det høyeste trinnet hadde ganske markant høyere effekt enn det nest høyeste. Hvis jag ga en dytt med full effekt, og fortsatte i nest høyeste "gir" fikk jeg hyggelig marsjfart. På vei inn i båsen var det fint å bruke de lavere trinnene for så å bremse med full effekt revers. 

Konklusjonen blir at ved manøvre i havn må full effekt brukes, og rekkevidde i marsjfart må beregnes etter nest høyeste trinn.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar