torsdag 13. juli 2017

Østkyst!

Ferieturen med familien i år gikk til Ingarö i Stockholms skjærgård. Der hadde vi leid en hytte med strandtomt. Bilturen fra Trondheim ble delt i to etapper med overnatting på Stenö havsbad utenfor Söderhamn. Det ble mange fine padleturer, og en herlig seiltur i min brors seilbåt i løpet av den drøye uka vi var på den svenske østkysten. Her er loggbok fra turene:

Søndag 2/7-2017

Stenö havsbad - Båkharet - Stenö havsbad. Vær: Svak vind fra ØSØ, sol 15 grader C.

Kartlink: https://kartor.eniro.se/m/pB4Y9

Helt magisk tur i denne spesielle skjærgårdsnaturen! Ekstra stas å komme helt ut i havgapet.











Mandag 3/7-2017

Skansudden - Napoleonviken - Skansudden. Vær: Laber bris fra V, lettskyet med mye sol, 12-13 grader C.


Det er god avveksling til Trondheimsfjorden å padle i dette området. Det er en hel masse flotte eiendommer og båter å se på når man padler langs land. Rett og slett en overdådig skjærgårdskultur. Likevel skal man ikke padle lenger enn ut sundet mot sør mellom Gåsö og Gåsö ö før det minner om skikkelig naturskjønn mellom-skjærgård. Det var artig å besøke Napoleonviken. Denne flotte naturhavna har min far og mine brødre besøkt flere ganger med sine seilbåter.


Rådyr i Gåsö-sundet


Strandhogg i innløpet til Napoleonviken


Tirsdag 4/7-2017

Skansudden - Ingarö-bron - Skansudden. Vær: laber til frisk bris fra NV, delvis skyet, 11-13 grader C.


Jeg fikk god trim av å padle i den friske motvinden opp til Ingarö-sundet. Sundet var fullt av skjærgårdsidyll. Ved broen var det mer røft miljø.






Onsdag 5/7-2017

Skansudden - Torskholmen - Skansudden. Vær: Laber bris fra N, skyet, noen regndråper, 12 grader C.


Det ble en kortere tur i tuiliq denne dagen. Hittil har jeg padlet i ull-undertrøye. Jeg har avsluttet turene med noen ruller. Det er ubehagelig i det relativt kalde vannet, så jeg har ikke fått den store roen på rulle-øktene, og tatt meg tid til å bli kjent med Iqyaxens rulle-egenskaper i noen større grad. Med tuiliq på kunne jeg bruke mer tid på rulling, og jeg fant snart ut hvordan man skulle anpasse teknikken for å få rullene uanstrengte også i denne kajakken.


Torsdag 6/7-2017

Skansudden - Saltsjöbaden - Skansudden. Vær: Laber bris fra NNV, strålende sol, 14 grader C.


Denne turen gikk i den gamle, ærverdige skjærgårdskulturens midtpunkt. Det var mange store flotte havseilere og bygninger fra gamle dager å se.
Jeg stakk nesen inn i Vårgårdasjön for å få med meg den idyllen også.








Fredag 7/7-2017 Skansudden - Johannesdal - Skansudden. Vær: Laber til frisk bris fra SØ, lettskyet, 16 grader C. 


Padlet langs Ingarö-landet og inn i alle kriker og kroker. Igjen fikk jeg se mye fine båter og miljøer som er veldig annerledes enn i de trønderske padleområdene. 












Birgit og jeg padlet en liten tur sammen når jeg hadde kommet tilbake.





Lørdag den 8/7-2017

Skansudden - Gåsö - Skansudden. Vær: Lett til laber bris fra SV, lettskyet, 13 grader C.














Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar