mandag 24. juli 2017

Kurshelg

I helgen som var har jeg hatt mitt første arrangement i min nystartede virksomhet "Kajakkglede". Det var et kurs i turpadling, som jeg holdt i den fantastiske skjærgården rundt Kvenvær på Hitra.

Konseptet har jeg ikke sett hos noen andre aktører, og det er spennende å se hvorvidt det finnes et marked for den typen kurs. Jeg har sett for meg at det finnes en potensiell interesse-gruppe av padlere som har tatt grunnkurs og har lyst å begynne med turpadling på kysten, men som føler at de mangler kunnskaper og erfaring til å dra ut på egen hånd.
Til dette første kurset fikk jeg to deltakere. Det er jo halvparten av min egentlige minimumsgrense, men jeg valgte å gjennomføre likevel. Selv om det ble et lite økonomisk underskudd fikk jeg prøvd ut konseptet, området og lokalene jeg har leid.

Her er loggbok fra kursdagene:

Fredag 21/7-2017

Kvenvær - Skårøya - Kvenvær - Skårøya. Vær: Lett bris fra V, sol, 23 grader C.

Etter bilturen fra Trondheim, og proviantering på Bunnpris Kvenvær, padlet jeg ut til Hitra leirskole som ligger på Skårøya. Jeg gikk inn og kikket meg rundt i Naustloftet. Det er det lokalet jeg har leid som base for kurset. Lokalet var trivelig og funksjonelt over all forventning! Middagsmat og kjøleskapvarer ble satt inn på kjøkkenet før jeg padlet tilbake til Kvenvær for å møte kursdeltakerne.

Per og Olav-Magnar er trivelige karer, og som havpadlere er de relativt erfarne, så her lå det til rette for full utnyttelse av områdets turgleder.

Vi startet med å bære ned kajakkene til sjøen, og snakket sammen om hvordan det er lurt å pakke kajakken for tur. Kart og kompass var kjente redskaper for begge to, så vi padlet ut mot Skårøya, og brukte turen på navigasjon i praksis. Etterpå hadde vi en hyggelig kveld på Naustloftet med sodd-middag.

Kartlink: https://kart.gulesider.no/m/T6Ao7


Lørdag 22/7-2017

Skårøya - Skomakerflesa - Sauøyan - Sæbuvågen - Skårøya. Vær: Flau vind fra VSV, etterhvert dreiende til lett bris fra N, overskyet m lett tåke, etterhvert lettskyet m en del sol, 14-18 grader C.

Siden havdønninga var svak dro vi rett ut i havgapet. Per og Olav-Magnar fikk prøvd seg på navigering. Ute blandt de ytterste holmene og skjæra er det virkelig en utfordring å orientere seg, og kursdeltakerne fikk oppleve at også instruktøren kan rote litt...
Vi klarte oss likevel fint, og vi fikk en herlig tur i Ytterkvenværet. Vi tok lunsj i en lagune på Sauøyan, og fortsatte etterpå ned til den sørlige delen av Kvenværet.














Når vi kom tilbake til Skårøya var det dags for litt redningsøvelser. Selv om vi overnatter innendørs har vi pakket kajakkene med fullt camping-utstyr, så nå fikk deltakerne føle hvordan det var å gjennomføre kamerat-redning, cowboy-redning og rulle med tur-lastet kajakk. Vi avsluttet økta med litt rulle-trening.

Etter Bacalao-middag gikk vi en liten oppdagelsesferd på øya.

Kartlink: https://kart.gulesider.no/m/BtLIZ


Søndag 23/7-2017

Skårøya - Burøya - Indre Brannsøya - Kvenvær. Vær: Lett til laber bris fra NØ, overskyet, etterhvert lett skydekke og en del sol, 14-16 grader C.




Siden Per og Olav-Magnar har kapasitet til lange padleturer la vi turen mot Bispøyan og Burøya. Med  den rådende vindretningen ville vi da også få medvind siste biten ned mot Kvenvær. Vi tok overpadling med kompasskurs fra Helsøya til sundet mellom Edøya og Feøya. Sundet var en nydelig padle-opplevelse, og etterpå drodlet vi langs Burøyas vestkyst. Der fant vi en fin plass for lunsj. I stedet for å søke ly, fant vi i dette været en plass med litt trekk, slik at knott og klegg ikke ble plagsomme.
















Vi gjorde et forsøk på å komme inn i den fine lagunen på Burøyas nordside, men strømmen utover var litt for sterk i forhold til at sundet er for trangt for kraftige padletak. Per og Olav Magnar fikk styre med navigering uten at jeg blandet meg siste del av turen. Den gikk innom Indre Brannsøya, videre ned gjennom sundet mellom Burøya og Olderøya, og til sist overpadling ned mot Kvenvær.
Det gikk prikkfritt.

Jeg hadde en storartet turopplevelse, og er kjempe-fornøyd med utprøvinga av kurs-konseptet. Nå er jeg full av idéer og inspirasjon til neste kurs! Deltakerne virket også fornøyde.

Kartlink: https://kart.gulesider.no/m/hAiPa

2 kommentarer:

  1. Kan berre stadfeste at dette var eit utmerka opplegg med ein dyktig kursleiar. Vi hadde ei triveleg og lærerik helg i eit fantastisk padleområde. Kan anbefalast på det varmaste!
    Olav-Magnar

    SvarSlett
    Svar
    1. Hyggelig tilbakemelding Olav-Magnar! Takk for trivelig tur og fine bilder!

      Slett