søndag 7. august 2016

Real bølgepadling

Skansen - Ringvebukta - Skansen. Vær: Laber bris fra NØ, lettskyet 18 grader.

Vi var åtte padlere som padlet ut fra Skansen i overraskende mye bølger og vind. Jeg skriver overraskende fordi værmeldinga fortalte om svak vind 2 m/sek, og ingen av oss hadde forventet så store bølger selv med nordøstlig vind.



Når vi passerte Hurtigrutekaia gikk Hurtigruta ut, og sjøen i området var ekstremt rotete. Utenfor elveutløpet fikk vi bølger opp i godt over en meters høyde, og mange av dem brøt. Gruppa virket stort sett fornøyd med utfordringene selv om noen kanskje syntes at det begynte å nærme seg grensen for hva som er artig.

Video fra en av padlerne: https://www.facebook.com/paal.levold/videos/o.20039891356/10157296113855434/?type=2&theater

Jeg fikk veldig lyst å utnytte muligheten til å surfe litt mens forholdene var slik de var, men etter å ha luftet tanken for noen av medpadlerne innså jeg at det beste var å holde gruppa samlet og fortsette rundt Østmarkneset.



Når vi kom frem til Ringvebukta var det fortsatt fine bølger, så jeg prøvde å surfe litt der mens de andre gikk på land for å spise. Jeg fikk et par bra turer i starten av økta, men uten motstrømmen fra elveutløpet ble bølgene litt tamme, dessuten avtok vinden så sjøen spaknet etterhvert.



Mens vi var i Ringvebukta skiftet vinden retning først til V og siden til SØ. Dette resulterte i at surfing i elveutløpet på tilbaketuren bare var å glemme.

Vi padlet elven/kanalen tilbake til Skansen, og turen ga mye god trim og hyggelig samvær.

Når jeg likevel var i havna passet jeg på å skjære til en sittepute til den nye "sofaen" i seilbåten. Det ser jo allerede ganske hyggelig ut!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar