Den siste etappen seilte jeg sammen med to forskjellige mannskap: Egersund - Måløy sammen med Sten Olsson, som er en fd kollega av min far, venn av familien og rutinert seiler, Måløy - Trondheim sammen med brødrene mine Stefan og Per som begge to er dyktige seilere.
Her er loggbok fra turen:
Tirsdag 21/6
Egersund - Tananger. Vær: Flau vind til lett bris fra S. Sol og 13 - 18 grader.
Planen var å seile den 19/6, men vi ble værfast de første to dagene med kulingvarsel ved Jærens rev.
Når vi nå kom oss avgårde var det i flau vind. Havdønning og gammelsjø går dårlig sammen med slør og lens i flau vind, så det ble motorgang de første timene. Etterhvert ble det såpass med vind at vi greide å sløre. Vi bytte slørbog med jevne mellomrom siden vinden egentlig kom rett bakfra. Plattlens var ikke å tenke på i den urolige sjøen og svake vinden. Siste strekket inn mot Tananger ble det hyggelig seiling i litt friskere vind.
Videoklipp: https://picasaweb.google.com/118146125888588223070/6306817561928897457#6306817566505649698
Tananger gjestehavn var trivelig. Masse hjelpsomme, sosiale mennesker i godt humør. Middagen ble inntatt på "Hummeren hotell".
Kartlink: http://kart.gulesider.no/m/dMbt6
Onsdag 22/6
Tananger - Haugesund. Vær: Lett til frisk bris fra S. Lettskyet vær med mye sol. 16 - 18 grader.
Seilinga denne dagen ble langt bedre enn dagen før. Til å begynne med fikk vi lette vinder, men det var nok til å få grei fremdrift på slør. Plutselig løsnet bommen fra sitt feste ved masta. Heldigvis var det bare en mutter som hadde løsnet på grunn av bommens uavbrutte bevegelser i sjø og lett vind dagen før. Det var en enkel sak å fikse i den lette vinden. Låsemutteren så litt gammel og slitt ut, så det ble notert ny mutter på handlelista til Haugesund.
Opp mot Karmøysundet frisket vinden i, så det ble herlig seiling på slør/halv vind. Det ble en fin opplevelse å seile gjennom sundet på slør og lens med vakre vyer på begge sider. Motoren ble ikke brukt før det var dags å gå inn i Haugesund indre havn.
Film: https://goo.gl/photos/w6V5prdNifyVzRGE9
Vi kom i havn såpass tidlig at vi rakk å handle litt. Bl.a. ny låsemutter til bommen.
På kvelden ble det fotballpub. Sverige kjempet bra, men ble slått ut av Belgia.
Kartlink: http://kart.gulesider.no/m/LIwci
Torsdag 23/6
Haugesund - Sæbøvik. Vær: Lett til laber bris fra S-SV. Lettskyet, mye sol. 15 - 18 grader.
Vi rullet ut genoaen på vei ut sundet mot "Sletta". Denne gangen droppet vi storen siden vi husket altfor godt hvor masete det var med bommen som jobbet frem og tilbake i lignende forhold ved Jærens rev. Dønninga på Slette var veldig svak. Jeg gikk ned og kikket nærmere på propellakselen. Det har vært noen ulyder og vibrasjoner av og til når vi har kjørt motoren. Jeg finner ikke noe galt, men synes at akselen er vel varm der den går inn i gjennomføringshylsa.
Kursen innover Bømlafjorden ga et langt strekk med stødig slør. Vi så vårt snitt til å få prøve genackeren. Ingen av oss hadde seilt med et slikt seil før, så vi var litt spente når vi heiste det digre seilet. Til vår lettelse og forbauselse fungerte alting strøkent! Det fargerike seilet, fremdriften og godværet satte et luksuriøst preg på seilasen.
Videoklipp: https://picasaweb.google.com/118146125888588223070/6306823343331699505#6306823341807306370
Arild er en god venn av meg som bor i Sæbøvik på Halsnøy. Broren til Arild er på lang seilferie, så vi kunne låne plassen hans.
Vel fortøyd i havna fikk vi dusj og grillmiddag. Det var veldig hyggelig å treffe Arild og familien hans igjen.
Kartlink: http://kart.gulesider.no/m/xBhb2
Lørdag 25/6
Sæbøvik - Kleppavika. Vær: Lett til laber bris fra V-NV. Overskyet. Etterhvert lettskyet med en del sol. 16 - 18 grader.
Meldinger om kraftig regn med torden gjorde at vi ble en dag ekstra på Halsnøy. Arild sørget for at vi fikk oppleve traktormekking, sauemating, barnepass og en fantastisk middag med tradisjonsmat og konfektkake.
Når vi nå var underveis igjen ble det kryss opp gjennom Langenuen. Når vinden økte på til laber bris fikk vi jobbe hardt for å få inn den store genoan på hvert slag. Det var verdt slitet, for båten gikk høyt og godt, og kryssen ble en nytelse.
Uredigert filmklipp (a la Hurtigruta minutt for minutt) : https://goo.gl/photos/VoibS6NZvXXUuZiZ7
Når vi kom ut på Hausen hadde vinden vridd og løyet så mye at vi ville rulle inn genoaen og gå for motor. Når genoan var halvveis inne kilte seg rullen og ville ikke rikke seg hverken når vi prøvde å rulle inn eller ut. Det ble til å løsne skjøtene å vikle ut seilet manuellt før vi fikk det ned. Etterpå mekket jeg rulle imens Sten kjørte diesel.
Når rullen var klar til bruk igjen heiste vi fokka. Det ble ikke mye mer seiling den dagen. Motoren fortsetter å lage ulyder og vibrasjoner annenhver gang man legger den i gir. Jeg føler behov for å få en fagmann til å ta en kikk på den.
Kleppe båtlag har en koselig gjestehavn. Hyggelige og hjelpsomme båtturister. Vi fikk oss en lang promenade til butikken for å komplettere litt i forsyningene.
Eneste minuset ved opplevelsen var noen bobilturister som hadde rigget til campingmøblene sine slik at det var umulig å komme i land uten å trenge seg forbi de høyrøstede, halvnakne campingturistene.
Kartlink: http://kart.gulesider.no/m/jzlGx
Søndag 26/6
Kleppavika - Fedje. Vær: Lett bris fra nord. Regn 14 grader.
Regn, svak motvind og forholdsvis trange farvann gjorde at det ble motorgang mestparten av dagen.
Det føltes av en eller annen grunn som en slags milepæl å passere Bergen. Fra Kristofferholmen og videre nordover var det god plass å krysse, og vinden tok seg også opp litt i dette litt mere åpne farvannet. Kryssing med fokka var en frustrerende opplevelse etter å ha opplevd hvor fint båten krysser med genoaen. Seilet var umulig å få å stå godt, og flagret både i akter- og underlik uansett hvor skjøtepunktet sto. Kryssfokken går an å skjøte inn nærmere senterlinien av båten og skulle i teorien gi bedre høyde enn genoaen. Dette slitte seilet ga både dårligere fart og høyde enn genoaen. Etter en stund tok vi ned fokka og heiste genoa igen. Når jeg tok ned fokka oppdaget jeg at det var en rift på 30 cm langs førliket. Dette seilet blir kassert.
Uredigert filmklipp (a la Hurtigruta minutt for minutt) : https://goo.gl/photos/DbsqVQoYC8u2HkFdA
Vi var spente når vi nærmet oss Fedje. Her hadde vi bare opplysninger om gjestehavn fra internett, og vi var usikre på hvor aktuelle opplysningene var. Vi gikk inn i bukta på nordøstsiden og møtte en fiskebåt der. Vi ropte og spurte om gjesteplasser. Vi ble henvist til neste bukt, der ferga går inn. Akkurat når vi skulle inn i den trange leia som leder inn til fregekaia dukket ferga opp bak oss. Jeg lot båten gå i en stor sirkel og la meg bak ferga. Fremfor oss i regnet fikk vi se et nydelig lite øysamfunn, og der fant vi en liten gjestebrygge med gode fasiliteter i land.
Film: https://goo.gl/photos/xfGqqheYR415Q6QYA
Kartlink: http://kart.gulesider.no/m/qhZ5L
Mandag 27/6
Fedje - Svanøya. Vær: lett til frisk bris fra S-SV. Regnbyger. 13-14 grader.
En herlig dag med seiling i medvind fra morgen til kveld! Når vi gikk inn i Sognesjøen krysset vi Kursen til sørgående hurtigruta rett foran skipet. Lens gjennom Krakhellesundet var en nydelig opplevelse.
Uredigert filmklipp (a la Hurtigruta minutt for minutt) : https://goo.gl/photos/V7MCHiCDSr6D4Jko8
Mer film : https://goo.gl/photos/9ipQyC8k96XK5tSeA
Når vi hadde passert Askvoll ble vinden friskere, og plattlensen opp mot Svanøya var nok bort i maks skrogfart. Bjørn Sagstad hadde tipset oss om en fin liten havn i bukta på Svanøyas NØ-side. Når vi var kommet i havn gikk Sten for å sjekke om landthandelen var åpen. Jeg var igjen i båten, og oppdaget at lensepumpa gikk. Når jeg løftet på dørkene så jeg at det hadde kommet inn 15 - 20 liter vann i kjølsvinet, og at slangen til lensepumpa hadde løsnet slik at vannet bare sirkulerte i kjølsvinet når pumpa gikk. Når jeg fikk tredd på slangen forsvant vannet i en fei.
Jeg monterte en slangeklemme på pumpa. Da jeg gjorde det kom jeg bort i noe slik at pumpa lagde en rar lyd. Sten var tilbake i båten nå, og vi var enige om at vi måtte teste om pumpa virket, og siden prøve å finne ut av hvor vannet kom fra.
Jeg hentet en bøtte med 15 liter sjøvann som jeg helte i kjølsvinet. Pumpa startet og vann-nivået sank, men så begynte batteriet å gå tomt. Vi skyndte oss å starte motoren, og i det den gikk i gang forsvant vannet raskt.
Etter å ha kikket på svanehalsen til lenseslangens utløp var Sten og jeg enige om at vannet måtte ha blitt presset opp gjennom slangen i den friske seilasen, og siden slangen hadde løsnet fra pumpa var det fritt frem for vannskvetter å leite seg ned i kjølsvinet.
Kartlink: http://kart.gulesider.no/m/hGCMd
Tirsdag 28/6
Svanøya - Måløy. Vær: SV 6-10 m/sek, regn og sol 11-13 grader.
Herlig medvindsseilas i dag også! Rett vest for Florø var det en passasje som jeg ikke fikk til å stemme hverken med papirkartet eller det elektroniske kartmaterialet. Det opplever jeg sjelden, og det var en ubehagelig opplevelse. Jeg valgte å stole på GPS:en, og det gikk heldigvis fint.
I Frøysjøen fikk vi noen fallvinder inn fra siden, men det var ikke noe som føltes ukontrollert eller skremmende. Bjørn Sagstad var på tur sørover i sin Moody 45, og vi møttes i Hornelsfjorden.
Uredigert filmklipp (a la Hurtigruta minutt for minutt) : https://goo.gl/photos/XyrvPtjV7b9buWiA9
På siste strekket frem mot Måløy varierte vinden fra stiltje til kuling, og de vindkast som kom, kom fra forskjellige retninger. Vi startet motoren, og den minte meg på at jeg måtte få en fagmann til å ta en kikk på den.
I Måløy klarte jeg å bestille en service-time for motoren til kl. 0730 neste morgen. Jeg fant også en container hvor jeg kunne kvitte meg med den ødelagte fokka.
Sten mønstret av her i Måløy. Han inviterte meg på en god restaurantmiddag som takk for turen. Det var veldig hyggelig, men jeg lurte litt på om det kanskje egentlig var jeg som skulle ha spandert takkemiddag.
Sten Olsson - herlig seilkamerat!
Rett etter at Sten hadde gått til bussen fikk jeg øye på min far og mine brødre som sto å vinket på kaia. Det ble et hyggelig gjensyn!
Far var tøff nok til å stille som sjåfør, selv om han ikke syntes at han var helt i form til å bli med på seilinga. Vi ble enige om at vi, dersom det var mulig, skulle møte ham i de havner vi besøkte under seilasen hjem til Trondheim.
Kartlink: http://kart.gulesider.no/m/D9ljl
Onsdag 29/6 Måløy - Ålesund. Vær: Skiftende bris, lettskyet, en god del sol, noen regnbyger, 15 grader.
Servicemannen kom ikke før i halv ni-tiden. Han fant heldigvis ikke noe galt med motoren, monteringa eller akselgjennomføringa. Diagnosen ble at foldepropellen ikke folder seg ut skikkelig og skaper vibrasjonene jeg misliker.
Å runde Stadtlandet er jo noe alle båtfolk har respekt for, så det var med ærefrykt vi passerte halvøya. Forholdene var så bra de kunne få blitt for en trygg passering av Norges Vestkapp. Vinden var svak, så den friskmeldte motoren ble tatt i bruk en god etappe før vi kunne få en fin kryss utenfor de imponerende klippene. Det var stas å kunne vise frem storhavet og den vakre Norskekysten til mine ,til vanlig skjærgårdseilende, brødre. Inn i Herøyfjorden ble det god seilvind og fantastiske vyer.
Stadt!
Når vi kom frem til Ålesund utpå kvelden var det fullt i havna. Båtene lå tre og tre utenpå hverandre, men vi ga oss ikke, uten putret helt lengst inn i Brosundet. Lengst inn fant vi en liten snibb av en flytebrygga som vi akkurat fikk til å førtøye i.
Vi ble turister en dag i Ålesund en dag p.g.a. skremmende værmelding. Ikke det verste stedet å være værfast!
Litt shopping ble det også tid til - ny parafinlampe!
Broder Per var sprekest og tok turen opp på byfjellet mens vi andre slappet av.
Kartlink: http://kart.gulesider.no/m/c7FF4
Fredag 1/7
Ålesund - Bud. Vær:Skiftende bris, overskyet, en del regn, 14 grader.
På mine kart fra 2005 så passasjen mellom Vigrafjorden og Haramsfjorden skikkelig ekkel ut å navigere. Når vi nærmet oss det fryktede stedet så vi digre båter passere. Det viste seg at det var mudret ut en kanal med staker på begge sider, så foruten en kraftig motstrøm var det ikke noen utfordring å passere.
Vi valgte veien utenfor Gossa opp mot Bjørnsund. Det ble fin kryss i laber bris. "Kuling" Var en fryd å seile! Hun tok høyde som ingen annen båt jeg har seilt, og farten var god. Når vi nærmet oss fyret Flatflesa kom et tett regnvær. Med regnet fulgte dårlig sikt og rotete vindforhold, såvi kjørte diesel et stykke.
Siste strekket rundt Bjørnsund og inn til Bud fikk vi frisk NØ. Det ble kryss med litt for mye seilføring. Vi rullet inn et stykke av genoaen, men brydde oss ikke om å reve storen.
I Bud gjestehavn var det også fullt. Det lå flere cabincruisere med ganske stort mellomrom på brygga, men ingen av dem ga tegn til å flytte seg tettere sammen når vi sirklet i havna for å finne en plass. Det endte med at vi la oss utenpå en kraftig havseiler med dansk skipper. Han sa at han skulle avgårde i 5-6-tia neste dag, så vi belaget oss på å stå tidlig opp for å slippe ham ut.
Kartlink: http://kart.gulesider.no/m/mxv55
Lørdag 2/7
Bud - Ringholmen. Vær: Skiftende bris, lettskyet, mye sol, 14 grader.
Dansken kom seg ikke opp så tidlig som han hadde planlagt, men vi fikk en ekstra tidlig start takk vare ham. Far reiste til Trondheim for å vente på oss der.
Når det ikke ble seiling ble det i hvert fall opplevelser. Vi gjorde flere observasjoner av Niser under turen frem til Sveggeøya. Fra Sveggeøya og frem til Ringholmen ble det herlig seiling!
Når vi gikk inn mot havna på Ringholmen så jeg en kjent figur rusle rundt på brygga. Det var Stein Anders som jeg pleier å snakke båt med. Han er en av de som har tipset meg om Ringholmen, så nå kunne han se at jeg hører etter!
Ringholmen levde opp til sitt rykte, det ble en herlig kveld med dusj, Bacalaomiddag, fotball og hyggelig sosialt samvær.
Kartlink: http://kart.gulesider.no/m/AXreu
Søndag 3/7
Ringholmen - Sivertsvika. Vær: På formiddagen lett bris fra SSØ, senere SV opp i kuling styrke. Overskyet til lettskyet. 15 grader.
Værmeldinga hadde lovet oss frisk medvindsseilas, så det ble litt antiklimaks å ligge å duppe i en flau SØ. Vi startet motoren siden vi hadde som mål å komme til Sivertsvika denne dagen.
På høyde med Laksåvika kom vinden. På kort tid hadde vi en kuling fra SV gående. Når det begynnte å friske i tok vi ned storseilet og fortsatte ferden for bare genoa. Disse manøvrene går veldig lett med to seilkunnige brødre ombord. Med den nye seilføringa ble ferden lett å kontrollere, selv om rorsmann fikk en rimelig hard jobb i den grove sjøen. Det var viktig å passe seg for ukontrollerte jibber selv uten storseil, for i så kraftig vind blir hver jibb en stor belastning på seil og rigg. Etter rundinga av Agdenes, ble sjøen roligere og vinden spakere. Selv med vinden skrått forfra gikk båten veldig bra for bare forseilet. Typisk nok økte vinden på igjen når vi skulle i havn i Sivertsvika.
Min lille 7,5 hk Yanmar klarte seg bra, og landinga gikk fint.
Vel i havn spiste vi Erter flesk og kjøtt fra Trondhjems. Etterpå tok vi spasertur til Hasselvika og siden sov vi godt.
Kartlink: http://kart.gulesider.no/m/VHpw6
Mandag 4/7
Sivertsvika - Skansen/Trondheim Vær: Lett vind av skiftende retning, lettskyet med en god del sol 11-13 grader.
Vi fikk kryss i lett vind på formiddagen. Når vi nærmet oss Stadsbygd bleket det ut helt, og den lille dieselmotoren fikk sørge for fremdriften det siste strekket inn til Trondheim. Flere Niser ble observert på turen, og godt vær samt møte med den klassiske hurtigruten "Lofoten" ga et feststemt preg på slutt-etappen.
Når vi kom inn i Skansen seilbåthavn ble vi møtt av far, Birgit, Eirik og Simon. Det var herlig å endelig få møte Birgit og guttene mine igjen!
Birgit hadde ordnet med bobbledrikke. Denne ble inntatt i sittebrønnen for å feire at "Kuling" nå hadde nådd sin nye hjemmehavn. Det ville vise seg at Birgit hadde flere overraskelser å by på. Vel hjemme fikk vi øl i sola på balkongen, og etterpå et festmåltid. Snakk om god mottakelse!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar