mandag 24. oktober 2022

Surfski

Skansen - Ringvebukta -  Skansen. Vær: Lett bris fra ØNØ, skyfritt, 8 grader C.

Å trimme litt etter jobb er jo bra! Tanken er nå å få til to korte og intensive padlinger i uka. Før vinteren kommer for alvor er det naturlig å bruke surfskien til dette. Når det blir kaldere planlegger jeg å bruke Iqyaxen.

I dag var det nydelig høstvær, og lett vind.


Når jeg hentet padleutstyret i "Kuling",  så det slik ut fra cockpit

Promenaden fra Olavshallen til Skansen ble lagt langs sjøen, og avslørte overraskende mye bølger i forhold til vindstyrken. Utifra forholdene bestemte jeg meg for å padle kanalen/elva på vei ut, og utenfor på vei tilbake. På den måten ville jeg få flatt vann i starten av turen, slik at det ville være enkelt å fokusere på padleteknikk, og forhåpentligvis noen muligheter for surf på vei tilbake. 



Flotte trimredskaper

Utenfor elva var det hårete forhold. Store bratte bølger. Mange av dem brøt. I slike forhold blir det rikelig med vann i cockpit. Neoprendrakta gir mere kontant tilbakemelding om vanntemperaturen enn tørrdrakta. Det tok stor konsentrasjon å holde balansen imens selvlensen ble åpnet. 
Når jeg jobbet meg utover gjennom bølgene analyserte jeg sikkerhets-statusen på turen, og konstaterte at jeg opererte med mindre marginer enn vanlig. Likevel valgte jeg å fullføre planen om å padle til Ringvebukta.
Mobil-lommen var ikke blant utstyret jeg hadde i "Kuling", så mobilen fikk bli på land. Når jeg padlet tilbake med bølgene bakfra, og akter om tvers, la jeg kursen langt ut, slik at jeg ville styre unna området med mest bratte og brytende bølger. Det var med stor konsentrasjon, og med høyeste mål å holde meg på rett kjøl, som jeg padlet innover i bølgene, som, som vanlig i dette området, kom fra to retninger. Jeg slapp meg ikke løs og prøvde å surfe før jeg hadde kommet godt unna elveoset. Bølgene lengre vest var lange og slake, og gikk ganske fort. Derfor ble det bare noen få strekk jeg fikk til å surfe. Trim og konsentrasjon ble det nok av!


 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar