fredag 21. oktober 2022

Seilbåter

 I dag var det tid for en trimtur i surfskien på formiddagen. Jeg tok bilen ned til Skansen fordi jeg ønsket å få med meg de siste tingene fra salgsobjektet "Kuling" tilbake til huset. Når jeg hadde parkert, og betalt parkering for 2 og en halv time, oppdaget jeg at jeg hadde glemt en liten men viktig detalj - nemlig å ta med meg reolnøkkelen. Da ble det ikke noe padling, men desto bedre tid til å flytte ut av "Kuling".


Vakker vintermorgen i havna


"Kuling" ribbet for canvas, med frost på dekket. Her måtte jeg virkelig være forsiktig når jeg bar ting ut av båten.

Når jeg nå har bestemt meg for å selge storbåten, er motivasjonen for å komme videre med mitt lille seiljolle-prosjekt større. http://seilingogpadling.blogspot.com/2022/07/seiljolle.html

Siden sist har jeg innsett at det ikke er mulig å komme videre med prosjektet utendørs. I hvert fall ikke i et tempo som hamler opp med tempoet på forfallet som vær og vind utsetter materialene for. Derfor kuttet jeg ned midtspantet til en dimensjon som gjorde det mulig å få jolla inn gjennom vinduet til kjellerstuen.


Resultatet er et kompromiss i forhold til egnskapene jeg håpet på å gi denne jolla. Formstabiliteten vil bli ubehagelig lav med den nye skrogbredden. Jeg har tenkt på forskjellige muligheter - utriggere som kan brukes ved seiling - sitteplass i cockpit, og bruk av kajakkåre, i stedet for tradisjonell roing... ingen av disse løsningene er tilfredsstillende, så nå tenker jeg helt nytt. Jeg skal demontere jolla, og heller prøve å lage en liten farkost som først og fremst er artig å seile. Premissene som er lagt er de materialer jeg har anskaffet, plassen i kjellerstua, og størrelsen på vinduet farkosten skal ut gjennom. Foreløpig ligger det an til å bli en liten katamaran....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar