mandag 11. juli 2022

Stockholms skjærgård

 Familieferien i år besto i å leie en hytte med sjøtomt på Ingarö i Stockholms skjærgård. Det lå godt tilrette for å få lurt inn litt padling innimellom familieaktivitetene. Jeg hadde rigget til takstativer til min Iqyax, og Atlanticen på bilen. Den sistnevnte er glimrende å ha med i tilfelle noen andre i familien har lyst å padle.

Dagen før avreise oppdaget vi at bilens AC ikke virket. Da måtte det bli leiebil, og den hadde ikke takrails for kajakk-frakt. 

https://www.kajakeriet.com ble redningen for padleturene mine. Det er et flott, utleiefirma med masse fine kajakk-modeller å velge mellom. Det ligger 5-6 kilometers padletur fra hytta vi leide, og jeg fikk leid meg en Arrow play PE, som jeg ble kjempefornøyd med. 


Padling

3/7-2022

Björkvik (Torpe-Infjärden) - Ögården. Vær: Frisk bris fra SSV, sol, 20-24 grader C.

Leie-kajakken ble behørig testet med rulling og manøvrering før jeg padlet den gjennom nydelig skjærgårdsmiljø til hytta.

Kartlink: https://kartor.eniro.se/m/BVje7


4/7-2022

Ögården - Maderö - Ögården. Vær: Laber bris fra SSV, lettskyet med mye sol, 20 grader C.

Det ble en kjapp morgentur i nærområdet. Ambisjonen var trimtur, så tempoet var høyt, men jeg tok meg tid til å ta noen bilder. Herlig, variert tur i øyriket, og i kanten av Nämdöfjärden!

Kartlink: https://kartor.eniro.se/m/dq60J















5/7-2022

Ögården - Munkholmen - Ögården. Vær: Laber bris fra SV, Lettskyet med mye sol, 16-17 grader C.

Padlet en trimtur på morgenen. Når jeg kom ut gjennom sundet mellom Maderö og Munkholmen, stakk en sel opp hodet 10 m fra kajakken. I Sandviken så jeg havørn.










6/7-2022

Ögården - Sågviken - Ögården. Vær: SV lett til laber bris, lettskyet med mye sol, 14-15 grader C.

I dag var det såpass friskt i luften at jeg tok på meg Long John og tørrtopp før jeg dro ut. (Dagene før her jeg padlet i badebukse og t-skjorte.) 

Trimtur i dag også. Herlig med solglitter utover Nämdöfjärden. Kameraet ble visst igjen i hytta.




8/7-2022

Ögården - Björkvik. Vær: Vindstille, sol, men tilskyende, 15 grader C.

Det var dags å levere tilbake kajakken til kajakeriet. Det ble en magisk padletur på blikkstille vann, i kanten av Nämdöfjärden.

Kartlink:  https://kartor.eniro.se/m/x4VdJ

















Inne i sivet lå bryggen gjemt




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar