lørdag 12. mars 2022

Surfski og jubilant

 Ringvebukta - Korsvika - Ringvebukta. Vær: Laber bris fra SSØ, med vindkast opp i liten kuling, lettskyet, 8-9 grader C. 

Øyvind hadde lyst på surfski-padling i dag, og jeg var selfølgelig med på det! Vi skulle møtes ved Ladekaia. For meg var det mest praktisk å sette ut fra Ringvebukta, og jeg var ute i såpass god tid at jeg rakk en tur til Korsvika før vi møttes. 



Imens jeg snirklet rundt i området rundt Ladekaia, og ventet på Øyvind, kom det to padlere padlende fra vest. Det var padlelegenden Leif Tofte og barnebarnet hans. Jeg husket på at Leif fyller 80 år i dag, så nå fikk jeg muligheten å gratulere ham. Det var tydelig at det var stas for Leif å få med barnebarnet på kajakktur, og de kunne fortelle at de skulle padle til sponhuset for å feire dagen med kaffe og kake.


Øyvind satte ut i klubb-båt, en Carbonology Sport Cruz, som er lillesøstra til min Boost. 


Vindmeldinga var rett sørlig 7-15 m/sek, så jeg hadde sett for meg en del motvindspadling, men ikke noen bølger. I området hvor vi padlet kom vinden mer fra øst, og det resulterte i fine små surfe-bølger inn mot land etterhvert som vinden tiltok i styrke. Perfekt pedagogisk opplegg for meg, som ikke har padlet Boosten i noe særlig bølger før. Nå fikk jeg anledning til å prøve egenredninger i bølger, og medvindspadling i suksessivt større og større bølger. I tillegg fikk jeg gode teknikk-tips av Øyvind. Det går fortsatt på å avslutte takene i tide, og å bruke hele årebladet.

Vi holdt oss i Ringvebukta, og padlet utover mot bølgene, og surfet innover. Frem og tilbake. Etterhvert ville Øyvind prøve min ski, og det var interessant å føle forskjellen på de to CS-båtene. Forskjellen i stabilitet var større enn det jeg kunne huske.



Herlig med vår og surfskiglede!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar