torsdag 3. mars 2022

Padling

 Hansbakkfjæra - Hundhammeren - Hansbakkfjæra. Vær: Lett til laber bris fra ØSØ, sol, 3-4 grader C.

Surfski! En kort tur med fokus på teknikk. De seneste turene jeg har hatt i Iqyax, med grønlandsåre, har jeg prøvd å tillempe en effektiv fremdrifts-teknikk som minner om den man bruker i surfski, med wingåre. Det ser ut til å ha hjulpet på wingåre-teknikken min, for i dag fikk jeg skikkelig flyt i padlinga med en gang. Følelsen av det lange, slanke skroget som glir gjennom vannet, og den super-effektive åra gir stor padleglede. Et skår i gleden var at jeg hadde klart å glemme padlehanskene hjemme. 

Jeg var fornøyd med at det var vindstille i området mellom Hansbakkfjæra og Væresholmen. Det gjorde at det var greit å padle uten hansker, selv om jeg ble litt kald på fingrene. Øst for Væresholmen kom det vind fra ØSØ, og når jeg nærmet meg Hundhammeren begynte fingrene å føles numne. 


 Værmeldinga ved Munkholmen fortalte om NØ opp i laber bris, så jeg var halvveis forberedt på at det kunne bli ordentlige bølger i løpet av turen. Siden det var så deilig å padle, var det fristende å fortsette mot Vikhammer, men all logisk sikkerhets-tenk konkluderte med at det var en dårlig idé å risikere å komme opp i en situasjon hvor følelsen i hendene var svært redusert, og forholdene kanskje krevde en egenredning. Derfor snudde jeg ved Hundhammeren. 

Det utgjorde en enorm forskjell for hendene å padle medvind i stedet for motvind. Plutselig greide blodsirkulasjonen, og varmen fra den fysiske aktiviteten å nå helt ut i fingrene. På vestsiden av Væresholmen var det igjen stille.

Siden jeg ikke var veldig kald på hendene, og fortsatt hadde ganske mye futt igjen i kroppen, avsluttet jeg turen med noen egenredninger ved stranda nedenfor parkeringa.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar