søndag 20. desember 2020

Padling

 Hansbakkfjæra - Rotvoll - Hansbakkfjæra. Vær: Laber til frisk bris fra S, 6-7 grader C.

Øyvind og jeg padlet en tur fra Hansbakkfjæra. Først hadde jeg planlagt å padle dit fra Skansen. Når jeg innså at det faktisk er 12 km en vei Skansen - Hansbakkfjæra tenkte jeg at det kanskje var lurt å feige ut, og ta bilen.


I dag hadde jeg skiftet ut plastposene fra forrige tur med et par splitter nye, vanntette knestrømper.


Vi parkerte nedenfor kirka og bar kajakken min ned til stranda. Øyvind hentet sin kajakk, og jeg padlet bort til neste bukt for å møte ham. 


Første tur i ny tuiliq for Øyvind! Vinden var merkbar når vi begynte å padle. Vi padlet nært land, bort til Grilstad, og la ruta gjennom havnebassenget.





Jeg begynte å bli sulten, og vi syntes det var passende å ta matpausen i ly av naustet som vi sammen hadde Bindalsfæringen "Bølgeblikk" i under mange år.




Jeg savnet sitteunderlaget i pausen, og når vi hadde spist padlet vi bort og sjekket om jeg muligvis kunne ha glemt det på stedet hvor jeg lunsjet sist tur. (Det ligger skikkelig lunt til, så jeg hadde håp om at det fortsatt var der dersom det var der jeg hadde glemt det.) Ikke noe å finne der. Det var lite fristende å fortsette turen i medvind langs Ladeneset, siden det ville bety tilsvarende motvindspadling etterpå. Derfor la vi kursen østover igjen. På tilbaketuren tok vi igjen en padler i en oppblåsbar rekreasjonskajakk i kanalen ved Grilstad. Det viste seg at det var Bjørn som tok seg en tur rundt havna.

Når vi nærmet oss Hansbakkfjæra i skumringa føltes det naturlig å avslutte turen. 


Etter å ha fulgt Øyvind i land padlet jeg tilbake til stranda hvor bilen var parkert, og tok noen ruller der. Det kom ned en dame til stranda, som jeg syntes det var noe kjent med, selv om jeg ikke hadde brillene på meg. Det viste seg å være Heidi. Hun og Dag var på sykkeltur. Vi slo av en prat imens jeg pakket ut fra turen, og jeg fikk hjelp med å bære kajakk og utstyr opp til bilen. Hyggelig gjensyn med trivelige padlekompiser som jeg ikke har sett på en stund.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar