torsdag 24. september 2020

Bølger!

Skansen - Nyhavna - Skansen. Vær: Laber til frisk bris fra NØ, Skyet, 8 grader C. 

Siden det var meldt opp i 9 m/sek fra NØ var jeg forberedt på at det ville være skikkelige bølger på turen i dag. Forholdene innfridde forventningene med god margin. Når jeg padlet ut fra Skansen var det i bølger som jeg bare unntaksvis kunne se over toppen på der jeg satt i kajakken. Fra bølgetoppene kunne jeg se at det var mange bølger som brøyt. Jeg var litt spent og konsentrert, og jeg hadde kledd meg i tuiliq, og padlet uten briller med hetta på. Klar for rulling!

Når jeg hadde kommet litt over halvveis til Ravnklo-innløpet skimtet jeg noe mellom bølgene litt lengre ut. Det var Jorulf som kom padlende. Jeg la kursen ut mot ham, og når han så meg padlet han meg i møte. Han fortalte at han hadde padlet kanalen bort til elva, og når han passerte Redningsbåten "Anne Kathrine" På vei utover elva ropte mannskapet etter ham - Du skal vel ikke langt ut! Han nøyde seg med å stikke baugen ut i utløpet og kjenne litt på storbølgene. Nå ville han likevel ta siste strekket fra Ravnkloa til Skansen utenfor moloen. Jeg sa at jeg tenkte å kjenne litt på forholdene bortover mot Pirbadet. "Ja ja, jeg får vel lese om deg i avisa i morgen!" var kommentaren til Jorulf.

Jeg padlet videre og lurte på om det var så lurt å padle utenfor. Strekket mellom Hurtigruta og elveutløpet pleier å vare et skikkelig kaos pga refleks-sjøer, og elva kommer ut rett mot vindretninga, så i strømmen reiser seg bølgene til nær dobbel størrelse og bryter hyppigere. Jeg snudde og padlet tilbake til innløpet, og padlet kanalen bort til elva. For å få litt mer tur padlet jeg inn i dokkene ved Solsiden. Når jeg kom ut i elveutløpet var bølgene som antatt større, og ute ved fyret brøt de fleste av dem. Jeg padlet i en bue utover, og svingte inn mot Nyhavna. Liksom ved Solsiden utnyttet jeg de mulighetene som lå der, og padlet rundt begge havnebassengene. Ute i elvemunningen igjen ble det skikkelig spennende. Når jeg snudde baugen inn mot elva ble jeg løftet av en skikkelig diger bølge. Jeg unngikk tvangssurf, og slapp nærkontakt med steinura ved siden av elveinnløpet. 

På turen tilbake padlet jeg samme rute. Når jeg nærmet meg moloåpninga ved Skansen så jeg til å få fange en bølge slik at jeg kunne avslutte turen med en surf inn gjennom innløpet.

Kart: https://kart.gulesider.no/m/msqLP

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar