fredag 2. juni 2017

Seiltur med kystpadling

Jeg hadde ryddet meg fri mellom Kristi himmelfart og Pinse, og satt av tid til kystopplevelser.
Planen var å seile min Gambling 34 "Kuling" til Kvenvær på Hitra, og padle noen dager i skjærgården der. Her er loggbok fra turen:

Lørdag 27/5 Skansen seilbåthavn - Garten småbåthavn. Vær: Skiftende bris, skyet, etterhvert en del sol. 9 grader C

Etter to dager med vindstille og regn var det endelig meldt seilvind og til og med muligheter for solgløtt!

Det ble en flott dag på sjøen! Motoren måtte brukes noen strekk, men siden jeg hadde god tid var prinsippet at dersom det var vind nok til å få fremdrift for seil, så ble det seiling.

Fjordstemninger...








Det var mye greiner og trær, og rusk og rask som lå og fløyt i fjorden. Elvene har røsket med seg dette da de fraktet ned smeltevann til fjorden. Ved Stadsbygd så jeg noe blankt svart som lå i vannskorpa. Når jeg kom nært så jeg at det var en nise. Den krummet ryggen og forsvant ned i dypet.

Deilig å komme ut til kysten...





Garten 








Garten var en koselig havn som dessverre manglet servicebygg (do og dusj) for gjestende båtfolk. Ellers nydelige omgivelser, og folket jeg kom i snakk med på brygga var vennlige og trivelige.



Søndag 28/5 
Garten - Hopsjøbrygga. Vær: Flau vind til laber bris fra NØ, tåke og regn, etterhvert lettere skydekke og sol, 9 grader C.

Det var litt ubehagelig å gi seg ut på Kråkvågfjorden i tåke og flau vind. Jeg tok ut kompasskurs og sjekket jevnlig med GPS. Speiding og lytting etter fartøyer er en naturlig refleks under slike forhold. Vel oppe på Frohavet ble det herlig seilvind og bedre sikt. Langs Dolmøyas nordside løyet vinden. Jeg sløret i noen få knops fart gjennom trange passasjer. Delikat skjærgårdsseiling! Siste strekket frem til Hopsjøbrygga i Dolmsundet ble det motorgang i kraftig motvind og motstrøm.





Hopsjøbrygga byr på nydelig kystmiljø, og har visst nok en god restaurang. Jeg rakk ikke å prøve den før den stengte, så det ble maxi-boller og cous-cous på meg. Etter middagen gikk jeg en tur i området for å se meg omkring.









Mandag 29/5
Hopsjøbrygga - Kvenvær. Vær: Lett til laber bris fra NØ,lettskyet mye sol, 9 grader C.

Jeg våknet tidlig og brukte morgenen til å seile til Kvenvær. Det ble en fantastisk tur i vakre omgivelser, pent vær og medvind.





Resten av dagen ble det innvendig vår-rengjøring av båten. Vindstyrken økte utover dagen, og ryktet om at Kvenvær er en urolig havn både når det gjelder vind og båt-trafikk ble ikke gjort til skamme. Likevel synes jeg det var helt greit å ligge der. Service-bygg og butikk er lett tilgjengelig, og fisketurisme og andre aktiviteter holder stedet levende.


Tirsdag 30/5
Kvenvær - Skårøya - Burøya - Kvenvær. Vær: Frisk bris fra NØ, lettskyet, 6 grader C.

Nordøsten tar virkelig i sundet mellom Store Helsøya og Hitra. Helt siden noen timer etter at jeg la til har riggen stått og synget i kor med seg selv, og kveldspromenaden ble en iskald affære. Derfor var jeg spent på hvordan det ville være å padle i denne vinden. Denne dagen var det nemlig dags for å padle rundt og utforske skjærgården i området.

Jeg startet turen ut sundet i nordøstlig retning for å kjenne litt på motvinden. Det gikk tungt, men var til å leve med. Dermed føltes det greit å dra avgårde i sørvestlig retning for å kikke litt nærmere på Hitra leirskole. Jeg har leid Naustloftet der to helger senere i sommer for å prøve ut et slags tur-kurs-konsept med stedet som utgangspunkt.

Det var deilig å padle medvind gjennom den fantastiske naturen, og jeg tok meg tid til å drodle litt mellom holmene. Jeg gikk i land på Skårøya rett ved Naustloftet, og hadde flaksen å møte Johannes Fjeldvær, som driver stedet. Etter en kort prat med ham var det tid for å dra nordover igjen. Siden nordøsten var så frisk ville jeg heller legge turen mot vinden og få medvind hjem. Jeg satset på Burøya, men måtte stoppe og spise lunsj på veien. 
Når jeg hadde kommet opp til nordsiden av Burøya var det tid for en liten hvilepause igjen. Jeg lot meg skylles inn av strømmen gjennom et trangt innløp til en lagune. Motvindspadlinga hadde tatt på kreftene, og jeg skjønte at jeg hadde undervurdert behovet for mat-inntak på denne dagspadlinga. Alt jeg hadde igjen var en kvikklunsj og en skvett kaffe. Resten av turen fikk foregå i energisparende modus. Det gikk fint, og siste delen av turen ble nydelig padling med vind og bølger i ryggen, fra Burøya ned mot Kvenvær. Jeg rakk heldigvis åpningstiden til butikken også, slik at jeg kunne fylle på matlagrene i båten. 








Onsdag 31/5
Kvenvær - rundt omkring i øyriket - Kvenvær. Vær: NV laber til frisk bris, overskyet, noen regnbyger, noe sol. 6-7 grader C.

Nå var det dags å undersøke området rundt Skårøya, hvor det er mest aktuelt å ta med grupper fra Naustloftet. Jeg startet med å padle ut mot havgapet, siden vinden skulle øke utover dagen. Ettersom det hadde vært nordøstlig vind noen dager var hav-dønningen svak. Det var mulig å gå inn på steder hvor det sannsynligvis er skummende brott ved større dønning. 

Den yttre skjærgården består hovedsakelig av snaue granitt-holmer med bratte sider. Det er derfor en utfordring å finne egnede steder å gå i land for matpauser og lignende. Man må virkelig holde fokus for å holde orden på navigeringa i dette området. Jeg fikk det litt travelt med å finne et sted å gå i land for å tisse, og da var jeg straks desorientert når jeg skulle fortsette. Det tok meg ikke mer enn noen minutter å finne ut av det, men det var en påminnelse.

Det begynte å bli tid for lunsj. Jeg leitet meg innover blant øyene for å finne et egnet sted. Jeg endte opp med et halvbra sted helt i nærheten av leirskolen. Etter matpausen fortsatte jeg med å utforske øyene helt sør i skjærgården. Der var det flere nydelige steder å gå i land, og til og med noen skikkelig gode teltplasser.











Naustloftet ved Hitra leirskole på Skårøya

På tilbaketuren tok jeg veien forbi Naustloftet. Når jeg nesten var fremme i Helsøysundet fisket jeg litt i ly av en holme. Det ble fersk torsk til middag!




Torsdag 1/6 
Kvenvær - Skansen seilbåthavn. Vær: Frisk bris til liten kuling fra NV, overskyet, regnbyger 8 grader C.

Jeg hadde kikket på værmeldingen fremover og tatt avgjørelsen at det beste var å utnytte vestavinden for å komme et stykke hjemover, selv om kuling er litt mer enn det jeg har lyst på.

Det var spennende å gi seg ut gjennom de trange sundene sørvestover fra Kvenvær. Ville min lille en-sylindrige Yanmar på 7,5 hk ha nok kraft i kulingen? Hvordan skulle jeg reagere hvis den ikke hadde det, eller hvis den plutselig stoppet? Med et sett nød-manøvere i bakhodet kjørte jeg avgårde. Havsjøen kom for alvor når jeg rundet Gjelsøya. Jeg rullet ut fokken og navigerte meg ned mot Ramsøysundet. 

Når jeg kom ut i Trondheimsleia kjente jeg stor lettelse. Nå var det ukomplisert medvinds-seilas uten noen navigasjons-utfordringer i timer fremover.

Jeg tenkte litt på å heise storen med et rev, men hver gang jeg tenkte tanken kom det noen voldelige vinddrag, så det ble til at jeg fortsatte seilasen for bare fokka. Jeg hadde som høyeste mål å komme meg til Sivertsvika nord i Trondheimsfjorden. Dit kom jeg i 19-tiden. Vinden ned gjennom fjorden var fantastisk, så jeg fortsatte helt hjem til Skansen. Sola kikket frem under skyene for å gå ned bak Fosen-alpene akkurat i det jeg putret inn i havna. Når jeg hadde fortøyd var klokken 23.00


Spektakulært lys i fjorden


Foreløpig distanse-rekord for dagsetappe.


























Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar