torsdag 29. juni 2017

Prøvepadling Iqyax

Skansen - Ilsvika - Skansen. Vær: Svak vind fra NNØ, sol, 17 grader C.

Endelig ble det tid for prøvepadling av den Iqyax jeg byttet til meg i vinter. Det som har tatt tid er å sy om en sjøsokk for bruk i denne kajakken. Sjøsokk synes jeg er helt nødvendig utstyr i duk - og spantkajakker.
Jeg fikk levert en sjøsokk som hadde vært brukt i en liten grønlandskajakk og som derfor måtte tilpasses det langt større volumet til min nye kajakk. Sying har jeg veldig lite erfaring med, så jeg har vegret meg for å sette i gang prosjektet før nå i min første ferie-uke.

I går kveld ble jeg altså ferdig, og kunne sette farkosten på vannet. Det var deilig å sette seg i en duk-kajakk igjen! Det er en spesiell følelse å krype ned i en farkost som er laget av tre og bomulls-duk, og er satt sammen utelukkende ved hjelp av surringer og trenagler.
At kajakken er litt for stor for meg skjønte jeg første gang jeg tok en kikk på den. Plasseringen av spanten i sittebrønnen og masik passer ikke til lengden på låra mine, så jeg har surret fast noen langsgående tre-ribber over spantene, slik at jeg kan sitte der det passer meg i forhold til masik. Dette gjør også at jeg får en bedre posisjon i forhold til den litt vel djupe sittebrønnen. Det fører naturligvis også til at tyngdepunktet blir litt høyere.

Når jeg padlet ut fra Skansen var det tydelig for meg at dette er en type kajakk som er ganske annerledes enn det jeg er vant til. Jeg har så langt bare padlet Grønlands-kajakker eller kajakker som har forbilder fra Grønland. Den lange vannlinjen og den runde skrog-fasongen ga en følelse av farts-potensiale, og jeg var aldri i nærheten av det punktet hvor båten "setter seg fast" i vannet. Det litt høyere tyngdepunktet ga i kombinasjon med den runde bunnen en helt annen stabilitets-kurve enn det jeg er vant til. Den store sittebrønnen, foreløpig uten padding, ga heller ikke den kontakten jeg er vant til. Likevel kunne jeg ane at kajakken reagerer overraskende lett på manøvrerings-teknikker. Utenfor moloen var det litt bølger, og kajakken gikk mykt og tørt uansett hvilken retning bølgene kom fra.
Spesielt deilig var det å padle mot bølgene å føle hvordan den spesielle fasongen på baugen kløyv bølgene for siden å løfte baugen opp på vannet.

I Ilsvika prøvde jeg litt sculling og rulling. Begge deler gikk uproblematisk, selv om jeg godt kunne merke at det er mye volum rundt sittebrønnen.

Det skal bli artig å innrede kajakken slik at jeg får litt bedre kontakt, og venne meg til å utnytte de gode sidene ved designet. Gleder meg!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar