søndag 30. april 2017

Frisk seilas

Skansen - Fjorden vest for Munkholmen/Tuva - Skansen. Vær: Frisk bris fra VNV, lettskyet med mye sol, 8-9 grader C.

Nå som alt på båten fungerer så fint, og været er godt, vil jeg seile når jeg har mulighet. Jeg dro ned til havna i den troen at jeg ville få en rolig tur i lite vind. Når jeg kom ned til båten ulte det og sang i riggene til seilbåtene. Dette må da være mer enn den lette brisen som er meldt tenkte jeg, og sjekket seneste målinga i havna på mobilen. Den viste 10-11 m/sek.

Tvilen meldte seg, skulle jeg dra ut alene? Jeg har aldri rygget meg ut av havna i vind av denne retningen og styrken...
Jeg bestemte meg for at jeg burde klare dette helt fint, og at det er en nyttig øvelse for meg å håndtere båten alene i forskjellige forhold.
 En "båtnabo" hjalp til å holde fra i baugen når jeg hadde kastet loss de siste fortøyningene. Det var tregt å få sving på båten, og det var  med små marginer at jeg fikk til å rygge ut forbi båtene på bryggen midt imot.

Når jeg kom utenfor moloen hadde min lille tapre Yanmar-diesel bare såvidt overtaket i forhold til vind og bølger imot.
Jeg brukte god tid på å få inn fendere, og på å heise og reve storseilet. Alt gikk rimelig kontrollert for seg, og når jeg hadde rullet ut fokka, fikk jeg en herlig frisk seilas! I denne vindstyrken føltes fokka mer enn stor nok ut. Jeg hadde faktisk problemer med å skjøte den inn slik at den sto som den burde.

Når jeg skulle legge til i havna igjen brukte jeg litt høyere fart inn i båsen enn vanlig, men greide å bremse med reversen i tide til at båten stoppet opp noen meter fra brygga. Jeg hoppet i land på utriggeren og løp frem til baugen. Vinden virket raskere enn jeg forutså, og "Kuling" gnei nesa godt inn i fenderen på bryggekanten før jeg rakk å stoppe henne. Det ble litt mer styr enn vanlig å få på plass baug-fortøyningene denne ettermiddagen.

Oppsummeringen blir at dette var en fin opplevelse, og en nyttig øvelse.


  




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar