mandag 25. april 2022

Seiling

 I helga som var, fikk jeg mulighet å utnytte min nye, strategiske plassering av "Kuling". Jeg tok bussen ut til Selva på fredags ettermiddag, og returnerte søndags ettermiddag ved å gå til Valset, ta ferga til Brekstad, og hurtigbåten hjem til Trondheim. Her følger loggbok fra helga:

Fredag 22/4-2022

Selva - Sjursvika. Vær: Flau vind til lett bris fra NNØ, sol, 10 grader C.

Havneplassen jeg leier på Selva skal inkludere både strøm og ferskvann, men strømmen virker ikke pga kabelbrudd, og vannet er tydeligvis ikke skrudd på for sesongen ennå. Jeg har solcelle-paneler både til fritidsbatteriet, og til batteribanken til motoren, men jeg føler at jeg bør "booste" batteriene litt med landstrøm-ladere innimellom. Hvis jeg vil bruke varme-apparatet i noen særlig utstrekning bør jeg ha tilgang til å lade fritids-batteriet med landstrøm. Det var en av mange gode grunner til å seile over til Sjursvika allerede på fredagskvelden.

Jeg bunkret på Jokeren, (som viste seg å være en trivelig butikk), før jeg gjorde klar "Kuling" for tur. Vinden var svak, og vrei inne i bukta, slik at den kom rett fra øst. Det gjorde det mulig å heise storseilet i havn. Dermed trengtes det bare et lite dytt med motoren i revers for å komme ut av båsen. Jeg skulle til å rulle ut fokka for å krysse ut av havna i den lette vinden, men den nektet å la seg rulle ut. Siden jeg har investert i nytt rulle-system, fått ekspertise til å montere, og se over systemet, ble dette en kraftig utfordring for mitt gode seiler-humør. Vinden dabbet ytterligere av, og gjorde det umulig å krysse kun for storseilet. Det ble noen eder og litt banning over utstyr som ikke vil virke, imens jeg kjørte motor ut av bukta.


Det at motoren trass i alt virket som den skulle, og at omgivelsene var fortryllende mildnet av humøret relativt raskt.




Halvveis til Sjursvika kom vinden også, og storseilet drev båten godt frem.




På plass i favoritt-havna mi, jobbet jeg med ferdigstilling av de nye fortøynings-tauene, med strekkavlastere, som jeg har kjøpt. Jeg utnyttet havnas fasiliteter, ladet batterier, og kjørte varme-apparat. Rullefokken fikk vente til neste dag.



Lørdag 23/4-2022

Sjursvika - Stjørnfjorden - Brekstad. Vær: Lett til laber bris fra S, dreiende mot vest, sol 11-15 grader C.

Etter frokost viklet jeg ut fokka, og tok den ned. Når jeg heiste den på nytt, var jeg nøye med å heise den så høyt det går an, og festet fortommen i nedkant til rullen. Etterpå gikk det fint å rulle inn og ut seilet. Nå ville jeg seile, men det blir nok en til runde med vurdering av hvordan fallet går i mast-toppen...






Seilinga ble herlig! God fremdrift, men ikke noe stress, sol og god temperatur. Det var meldt østlig vind både denne dagen og neste, så jeg syntes det var en god plan å seile inn i Stjørnfjorden, og få medvind tilbake til Selva på søndagen. Jeg fikk medvind hele veien. Ut fjorden var det sørlig vind, og innover i Stjørnfjorden var det vestlig. Jeg hadde lyst å seile inn i Sørfjorden, men når jeg nærmet meg sundet mellom Harøya og Stikkelsteinan, løyet vinden. Dette trodde jeg berodde på at vinden ville snu og komme fra øst som meldt, lengre inn i fjorden, men både Nordfjorden og Sørfjorden lå blanke innover. Siden hovedformålet med turen var gode seilopplevelser snarere enn en spesiell destinasjon, la jeg kursen utover igjen. Det ble seiling i god vind langs sørsiden av fjorden. Jeg seilte inn mot Fevåg, sør for Flesa og Flesa-skjæret. 







Bakstein


Som turen utviklet seg ble Brekstad det naturlige valget som overnattings-havn denne dagen. En utadvendt og sosial fyr i en Gibsea møtte meg når jeg gikk i havn. Den meldte østavinden kom etterhvert, og gjorde havnebassenget livlig. Middagslaging, cello-øving, og etterhvert soving, ble utført i lett sjøgang, og til lyden av knirkende fendere.




Søndag 24/4-2022

Brekstad - Selva. Vær: Laber bris fra SSØ, sol, 12-14 grader C. 

Nydelig formiddags-seilas ned til Selva! Selv om forholdene fristet til å ta noen omveier, disiplinerte jeg meg, og utnyttet den gode vinden til å komme meg tilbake til Selva uten bruk av motor. Så lenge jeg kun har solcelle-panelene til å lade batteribanken er det greit å ikke lade ut noe særlig. Dessuten var det mye å ordne ombord før jeg måtte ta fatt på fot-tur til fergekaia på Valset.





Jeg fikk gjort en del ombord, og truffet både formannen i båtforeninga, og båtplass-naboen min i løpet av timene jeg fikk i havna. Veldig fornøyd med helgens opplevelser tok jeg fatt på turen til fergekaia. 



Hester kort vei fra havna. Birgit får flørte med eierne...


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar