søndag 19. september 2021

Seiling

Skansen - fjorden - Skansen. Vær: Lett til laber bris fra NØ, sol, 11-14 grader C.

Denne søndagen viste det seg at "Kuling" ikke bare går an å mekke med, og at det faktisk gir enda større glede å seile henne. 

Knut satt i cockpiten til sin fine Elan 31, og hørte på søndagskonserten på NRK, imens han ventet på at vinden skulle ta seg opp. 

Når jeg hadde kommet ut på fjorden og satt seil, kom han ut gjennom molo-åpninga. Jeg tok noen slag østover i havneområdet. Selv om jeg hadde et godt forsprang i forhold til Knut, tok det bare tre slag før han og Elan 31:en hadde passert meg og "Kuling". Ja, ja, det er vel slik at både skipper og skute er hakket kvassere enn oss....


Fin vind helt inne i havneområdet


En Yngling og en e-jolle ved Munkholmen





Knut kommer fossende i sin flotte Elan 31....


...og seiler forbi meg og "Kuling" på trygg avstand i lo

Jeg fortsatte å seile kryss ut på Strindfjorden, imens Knut falt av, og forsvant vestover. 

Med vinden inn fra styrbord var bølgene rett i mot. Når jeg hadde tatt et slag, og lagt kursen rett mot Frosta, ble det fantastisk deilig seiling, med bølgene inn før om tvers.





En fiskeskøyte lå og fisket i en hemmelig gullgruve ute på Strindfjorden


Værmeldinga hadde fortalt om at vinden ville løye ut på ettermiddagen, så jeg snudde, og sløret hjemover imens det ennå var god bør



Planen funket, og vinden løyet ikke før jeg passerte Munkholmen på vei inn i havn.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar