tirsdag 30. juni 2020

Seilferie

Seilferien i år ble avholdt lørdag 13/6 til mandag 29/6. Her er området jeg seilte og padlet i: https://kart.gulesider.no/m/Crl3P
Det ble også noen dager med padling på Smøla, imens "Kuling" lå i Kristiansund: https://kart.gulesider.no/m/rOl2f

Her kommer loggbok fra turen:

Lørdag 13/6-2020

Skansen seilbåthavn - Brekstad. Vær: Skiftende bris, lettskyet med mye sol, 18-23 grader C.


Eirik og jeg kjørte el-motor ut fra Skansen for å sette seil. Motoren går helt lydløst med den nye drivlinjen, men selv i medvind gir den veldig beskjeden fremdrift på halv fart.
Før vi dro ut hadde vi gjort genackeren klar for heising, siden det var meldt mange timer med lett vind fra sør. Vi fikk fin genacker-seiling frem til Trolla. Der begynte vinden å virre, og genackeren ble skiftet ut med fokka.


Etterhvert stabiliserte seg vinden på NNØ, og vi fikk grei fremdrift frem til Stadsbygd. Der begynte vinden å virre igjen, men snart fikk vi en stødig, laber bris fra nord, og det ble herlig kryss helt frem til Brekstad.





Det var fullt ved flytebrygga når vi kom inn i havna, men akkurat når vi nærmet oss dro båten som låg ytterst på brygga. Perfekt!


Vi spiste pizza på restaurant. Etterpå gikk vi på handletur. Hverken Bunnpris eller Rema hadde isbiter til kjøleskapet mitt.

Kaffe i båten og en liten spasertur ut til Hovdtåa ble en fin avslutning på en herlig godværsdag!



Søndag 14/6-2020

På formiddagen mekket jeg motor, og Eirik gikk tur. Eirik tok hurtigbåten hjem til Trondheim.
Etter sjøsettinga oppdaget jeg at det er kraftige vibrasjoner og ulyder når man kjører motoren på fullt turtall. Det jeg gjorde nå var å gå over og finjustere motorens montering i forhold til akselen. 
Når jeg hadde gjort det jeg kunne, prøvekjørte jeg på lavt turtall, og syntes at akselen beveget seg litt frem og tilbake sideveis der den går inn i pakkboksen. Jeg må få noen til å kikke på det.

Jeg vasket dekket og monterte kajakken. Etter lunsj ble det padling.


På trass av en lett bris fra nord var det super-varmt! Antrekket ble badebukse, t-skjorte, solhatt og solbriller.
Når jeg kom til Skjegghaugen  gikk jeg i land på en folketom strand og badet. Det var friskt og herlig!


Full av ny energi padlet jeg videre til Austrått havn. Rett før havna passerte jeg en liten bukt hvor Lars Ove, Johann Magnus og jeg overnattet på en av våre padleturer for noen år siden.
Austrått havn er koselig, men jeg er skeptisk til havnedybden som bare er på 2 meter. "kuling" skal slippe en ny opplevelse lik den ved sandbakken marina i fjor.
Jeg fortsatte frem til Brattingen ved Eidsaunet. Den rundet jeg under ville protester fra noen Tjeld som tydeligvis hekket der.
Overalt på strender og på sjøen var det lettkledde mennesker som solet, badet, padlet eller drev med fiske og båtliv. 

På tilbaketuren tok jeg matpause i bukta hvor padlekompisene og jeg hadde leir.


Etter padleturen sov jeg lur. Resten av dagen gikk med til rydding og planlegging av tur neste dag.




Mandag 15/6-2020

Brekstad - Kongensvoll marina. Vær: Flau til svak vind fra N, overskyet 16-20 grader C.

Jeg sitter på en benk og ser utover et nydelig landskap. Benken beveger seg nesten umerkelig gjennom landskapet. Det er helt stille. Jeg kunne sitte slik i timevis. 
Plutselig er landskapet et inferno av støyende lyd! Svarte silhuetter fyker frem over himmelen som drepende prosjektiler.

Benken er cockpit-benken til "Kuling", landskapet er Trondheimsleia SV for Brekstad og prosjektilene er tre F-35 fra Ørland flystasjon.
Etter å ha kjørt ut fra havna med en ganske så stillegående el-motor, heist seil, og siden prøvd å fange den lette vinden for å få fremdrift, da blir sansene ganske skjerpa. En måke som stuper i havet 200 meter unna oppleves som et skikkelig plask. Desto større blir sjokket når braket fra tre jagerfly plutselig bryter stillheten.

Flyene forsvant og stillheten var tilbake igjen. Jeg prøvde å greie meg kun med vindkraft som fremdrift, selv om forutsetningene var dårlige denne dagen. Når jeg nærmet meg Garten måtte jeg bruke litt propell for å få styring på båten i den kraftige strømmen.
Værmeldinga lovte lett bris om ettermiddagen, men det ble aldri mer enn flau vind, så jeg syntes det var best å gå i havn i Kongensvoll marina. Denne gangen tok jeg innseilinga langs NV-siden av Åsøya. 

















Tirsdag 16/6-2020

Kongensvoll marina - Magerøya. Vær: Lett bris fra NØ, sol, 18-25 grader C.

Havtåka lå tjukk i området på formiddagen. Imens jeg ventet på at det skulle letne ordnet jeg de sprekte teakbordene som har ligget løst i cockpiten i lang tid. Jeg festet dem med skruer og sikaflex. Det som var helt løst pusset jeg og oljet før jeg skrudde det på plass.

Når jeg endelig kom avgårde var det superbe seilforhold! Den nærmeste veien ut til leia er opp langs vestsiden av Åsøya. Der er det tett mellom skjæra, og nå var det rett motvind, så jeg valgte å seile rundt øya. det ble en nydelig seilas i perfekt vind.



"Kuling" fosset ut mot leia for halv vind. På høyde med Gunnarøya døde vinden ut. Det ble noen timer med lirking og luring i flau vind fra alle kanter, og gammel-sjø fra NØ. Jeg kjørte litt med motoren av og til for å få styring. Halvveis mellom Leksa og øya Stora kom endelig en stødig bris fra NNØ. Yr hadde spådd 6 m/sek hele dagen, så jeg hadde sett for meg at Vihalsen var et passende mål for dagen. Nå fikk jeg nøye meg med Magerøya.

Når jeg nærmet meg havna fikk jeg god vind ned fra fjellet midt imot. Jeg gikk opp mot vinden og tok ned seilene.
Havna ved Magerøya gjestgiveri er ny for meg, og jeg er usikker på dybden ved bryggene. Jeg så meg ut en plass hvor jeg kunne ligge med baugen mest mulig mot vinden lengst ut på en brygge. Det var langs innsiden av en utrigger. Rett utenfor brygga lå en bøy som ikke så ut som en fortøyningsbøye. For sikkerhets skyld holdt jeg god avstand til bøya, noe som førte til at jeg fikk en ganske bratt innseilingsvinkel til plassen. Dette ble en av mine mindre elegante anløp, men jeg fikk båten ordentlig fortøyd til slutt. Jeg avsluttet forestillinga med å smæle tåa i en fortøyningsring. Jeg kikket meg refleksmessig rundt for å se om jeg hadde noe publikum tilkavinga mi. De eneste jeg så var noen villsauer, men jeg syntes at jeg kunne høre en viss skadefryd i brekinga. 





Magerøya er en nydelig øy, og det er en veldig fin turløype på øya med severdigheter og utsiktspunkt.
Jeg hinket meg rundt løypa så godt jeg kunne med mine maltrakterte tær. Når jeg satte meg på benken ved utsiktspunktet, lettet en havørn bak en knaus 10 meter unna.










Onsdag 17/6-2020

Magerøya - Kvenvær. Vær: Skiftende vind, sol, 18-25 grader C.

Magisk morgen på Magerøya! Helt stille unntatt fuglesangen og noen sauer som snakket stille langt borte. Fjorden lå speilblank, og himmelen var skyfri. Det var en badestige rett foran baugen til "Kuling".
Jeg lot min sovepose-varme kropp gli ut i det kjølige vannet. Etterpå sto jeg på brygga og opplevde stillheten imens blodet ruset rundt under den kalde huden. 

Oppe ved hovedbygningen møtte jeg en ung mann som var på gjestgiveriet for å ta opp en digital, interaktiv forestilling om "skogspiraten" https://www.rabalderfestivalen.no/post/skogspiraten-bj%C3%B8rketr%C3%A6rnes-hemmelighet

Akkurat da jeg bestemte meg for å kaste loss, kom det en fin liten bris som ga meg god seiling ut til leia. Også denne dagen løyet vinden når jeg kom ut i leia. i tillegg var motstrømmen merkbar. det ble en seig affære å komme seg frem til Tjeldbergodden. Der måtte jeg hjelpe til med motor, og selv om jeg kjørte halv fart (som er det høyeste jeg tør å kjøre pga vibrasjonene i akselen) utlignet strømmen farta slik at jeg ble stående på stedet hvil. 


Planen var å gå ned gjennom Dromnes-sundet til Vihalsen der det er en gjestebrygge ved coopen. I sundet så det helt stille ut.
Jeg gjorde om på planene og lurte meg over på nordsiden av leia ved hjelp av en kombinasjon av motor og seil. Tanken var å ta ankerhavn et sted mellom småøyan ved Hitra sin SV-side, for neste dag å dra til Kvenvær.
Et sted mellom Værsøyan og Ramsøya begynte det å trekke fra nord. "Kuling" fikk fart for seil for første gang på mange timer. Ved Ramsøya tok vinden seg opp til en god laber bris.





Det ble herlig havseiling mellom  Hitra og Smøla i 7-8 m/sek og stor havsjø!




 Vinden holdt også inn i Hernes-straumen, og jeg krysset meg helt frem til Kvenvær. Snakk om strålende avslutning på dagen!



Kartlink: https://kart.gulesider.no/m/MkUdH




Torsdag 18/6-2020

Kvenvær - Grefsnesvågen - Bispøyan - Kvenvær. Vær: Laber til frisk bris fra NØ, sol, 18-22 grader C.


Padledag!

Kvenværet og Bispøyan er noe av det flotteste jeg har opplevd av padleområder. Derfor blir jeg liggende i Kvenvær for å padle kajakk.

I dag startet jeg med å konturpadle Hitra opp til Grefsnesvågen. Det var mange flotte ting å oppleve på veien. Siden jeg kom avgårde litt seint ble det lunsj allerede ved Holvik.


Fra Furuvik padlet jeg ut til Henriksøya og rotet rundt blant småholmene på østsiden.
Indre Brannsøya måtte jeg innom. Dit gikk den første klubbturen jeg var med på i området. På Burøya er det en fin bukt vis a vis Storsjøholmen. der fant jeg ly og sol for matpause nr 2.


Vinden var frisk ned gjennom Burøysundet, og på kryssinga over til Helsøya kunne jeg føle at det var en stund siden jeg tok en slik overpadling alene. Konsentrasjon.
Når jeg kom tilbake til havna var det kommet fire seilbåter til dit. På utsiden av bryggen lå det tre Benetau-båter fra TSF vars mannskap jeg er på hils med, og på innsiden en 50-fots Hollandsk båt med hjemmehavn Oslo.
Rakk såvidt butikken og kjøpte pølser og potet-salat.

Kartlink: https://kart.gulesider.no/m/spxMP


Fredag 19/6-2020

Kvenvær - Ringholmen. Vær: Laber til frisk bris fra NØ, sol, 20-23 grader C.

Både Birgit og Øyvind hadde vært inne på tanken å besøke meg på Kvenvær, men det ble ikke slik likevel. Vinden gjorde det litt slitsomt å padle, så jeg seilte heller avgårde i medvind. Jeg tenkte at det ville greie seg med fokka i disse forholdene.
Det gikk så det suste ut Hernes-straumen og videre ned Ramsøyfjorden.




På høyde med Dyrøya ble bølgene skikkelig rotete. Vinden løyet, og det var vanskelig å få styring på båten med bare fokka oppe. Jeg satte storseil. Det ble skikkelig balete i såpass dansante forhold. Jeg måtte selvfølgelig ha livline, og det sinket meg en del når jeg måtte løpe mellom storfallet og roret.
Med storseilet satt ble det bra trøkk i seilinga.



Vinden økte igjen og vrei enda mer slik at jeg nesten fikk høyeste gang. "Kuling" fosset frem i maks skrogfart og la seg godt over. Selv om jeg hadde plugget selv-lensene med pet-flasker kom det opp vann på dørken.
Etter den friske kryssen opp til Kvenvær var det en del saltvann i kjølsvinet. Derfor hadde jeg dørkene nede i salongen åpne slik at jeg kunne følge med på eventuelt vann-innsig. Når jeg hadde passert Remmingskjæret så jeg at vann-nivået var såpass at jeg burde øse. Eneste muligheten for å gå fra roret for å øse var å dreie bi. Det måtte jeg vente med til jeg hadde rom sjø i le.
Når jeg endelig fikk dreid bi og øst var det ca 25 liter vann i kjølsvinet.
Sist dette skjedde trodde jeg det var lensepumpe-slangen, men nå var den krana stengt, så det må være enten selvlensene eller de to gamle gjennomføringene helt akter, som står ubrukte. ved normal seiling er disse godt over vannet, men ved maks skrogfart klatrer vannlinja helt opp til hekken. Til min lettelse løyet det litt når jeg kom lengre sør i leia og la over på slør mot Ringholmen. Siden jeg kom fra litt heftigere forhold, undervurderte jeg sjøen og vinden som sto inn mot brygga på Ringholmen, og syntes det skulle gå greit å ligge der. Nå ligger "Kuling" og gnurer fendere mot brygga, og jeg lenger etter at vinden skal løye. Yr har lovt at det skal skje rundt 22-23 i kveld.


Kartlink: https://kart.gulesider.no/m/SBRMV


Lørdag 20/6-2020

Ringholmen - Tingvoll. Vær: Skiftende bris, sol, 22-27 grader C.

Ringholmen er et sjarmerende sted med et røft maritimt preg. Serveringsstedet er veldrevet med god mat og bra service. Jeg spiste kjempegode reker med tilbehør der på fredagen. Brygga med seilbåt-djup ligger vindutsatt til og er tydelig preget av ettersatt vedlikehold. Strøm og vann finnes ikke på brygga. Dusj og do på enkleste vis kun åpen i vertshusets åpningstider fikk jeg smertelig erfare denne morgenen...

Jeg hadde litt for lite drikkevann i forhold til værmeldinga, men jeg hadde jo munkholm og juice også.

Når jeg skulle avgårde sto vinden kraftig på fra sør. Jeg var nødt å bruke full fart revers for å komme meg løs fra brygga. det måtte også til full fart fremover for å få satt storseilet utenfor fyrlykta.

Seilinga ble herlig! Halv vind og kryss rundt Tustna og ned gjennom Talgsjøen.
Der hvor Omsundet kommer ut gikk både vind og strøm i sirkler, og det ble stopp. Jeg lurte meg videre med litt motorseiling, og snart fikk jeg en fin kryss ned Freifjorden.







Grunnen til at jeg nå var på vei inn til Tingvoll var at jeg ble inspirert av å snakke med Trond i går. Onsdagens opplevelse ved Tjeldbergodden hadde egentlig fått meg til å skrinlegge  turer inn fjordene, men nå så værmeldingene gunstige ut.
Å komme gjennom Gjemnes-sundet og videre gjennom Bergsøy-fjorden ble så seigt at jeg nesten angret. I tillegg begynte motoren å feilvarsle igjen. 
Når jeg nærmet meg Tingvollfjorden blåste det opp, og jeg fikk en skikkelig drøy plattlens inn fjorden.
Midtveis i fjorden ble min vei krysset av Windsurfere, som fløy frem som raketter over vannet.

Jeg la til ved hotell-brygga, hvor en badende ungdomsgjeng motvillig ga plass til "Kuling". Etter å ha klargjort båten måte jeg selv ta en dukkert kjøle meg i den tropiske varmen.


Å treffe Trond igjen var en vitamin-innsprøyting! Maken til energisk og positiv fyr får man lete lenge etter. Jeg fikk en god middag. Etterpå ba jeg Trond fortelle om om sin padling langs (hele!) Norges-kysten i fjor. Det endte opp med at jeg fikk en personlig fremføring av powerpoint-foredraget som er laget om turen!


Neste dag skulle Trond holde grunnkurs dag 2, og han inviterte meg til å være "hangaround" og rulle-inspirator. Det ville jeg gjerne.

Det var fest på hotellet, og når jeg kom ned på brygga ble jeg møtt av en hyggelig ung mann som på trass av kraftig nedsatt motorikk og diksjon klarte å uttrykke sin store begeistring for "Kuling" spesielt, og for turseiling i klassiske seilbåter generelt.
Senere på natta ble det nachspiel på motorbåten tvers over brygga.



Søndag 21/6-2020

Tingvoll - Kristiansund. Vær: Bris fra sør, overskyet, 20-27 grader C.

Etter å ha kikket nøye på værmeldinger og kart sto det klart for meg at den eneste muligheten for meg og "Kuling" å komme ut til kysten igjen så langt langtidsvarselet rakk var denne dagen. Jeg fortalte Trond at jeg måtte stå over kajakk-kurs og heller seile båten ut til kysten igjen mens det var vind.

De 5 m/sek som YR hadde lovt, lot vente på seg.



Når de først kom hadde de med seg både en og to og tre ekstra. Jeg hadde lest lokale varsler opp i 8 m/sek og tenkte at det fort kunne bli enda mer med fallvinder og slikt som hører til fjord-seilinga. Derfor hadde jeg satt et rev i storseilet før jeg dro ut. Det ble slått ut igjen i den lette vinden i starten av turen. Med full stor, og fokk ble det skikkelig bra seiling hele veien så nær som på et strekk i Bergsøyfjorden igjen.



Når jeg skulle ta ned storseilet utenfor Sørsundet kom det skikkelig kraftig vind. Manøveren ble litt mindre rolig og kontrollert enn jeg hadde planlagt. Motoren varslet feil igjen, så jeg seilte med fokka opp gjennom sundet, og rullet den inn først når jeg skulle inn i selve havna. 







Mandag 22/6-2020

Landligge i Kristiansund.

I morgen skal jeg bli med min kompis Trond på en 2 og 1/2- dags padletur på Smøla. Jeg fant ut at det beste var å la "Kuling" ligge her. her finnes det fine butikker slik at det ble mulig å handle inn til turen, og bestille en strømtang, slik at jeg kan komme videre med utforskningen av mysteriet "el-motor som gir feilmelding".
Lensepumpa som var ment å være automatisk reagerer ikke slik den skal. Jeg fikk tips i en butikk at jeg kunne koble om slik at den ble manuell. Det funket, men da måtte også installere en bryter. Det er tross alt bedre å ha en lensepumpe man kan slå på når man vet at det trengs, enn en automatisk som ikke virker.


Tirsdag 23/6-2020

Trond hentet meg ved gjestehavna i Kristiansund ved lunsj-tider. Han måtte ha med 4 kajakker, så vi fant ut at min tunge sammenleggbare Atlantic skulle få ligge i fred i "Kuling". Jeg fikk tilbud om å padle Nordkappen Trond brukte under Norge på langs-turen. Ærbødighet! 


Vi kjørte til "Smøla kajakk" sitt hovedkvarter på Smølas NØ-side. Vi studerte kart sammen med Anders og Kristine. De tipset oss om fine steder, ruter og teltplasser. Etterpå pakket vi kajakkene og la i vei på tur. 



Trond skal holde tur-kurs i området senere i sommer, så dette skulle være hans rekognoserings-tur. jeg følte meg meget heldig som fikk være med ham på det.
Vi padlet mot Hopen, og fortsatte gjennom noen sund SV-over før vi tok et rømmegrøt-stopp.
Navigeringen ble utfordrende siden det ene kompasset vi hadde med viste seg å være ødelagt.

Etter grøten padlet vi oppover vestsiden av den spektakulære veien opp mot Veiholmen. Vi teltet 3 km sør for holmen, og fikk panorama-vy over solnedgangen.








Onsdag 24/6-2020

Etter en rolig morgenstund med frokost og leir-riving padlet vi videre opp mot Veiholmen. Ved fiskemottaket før Veiholmen padlet vi under veien og ut på østsiden. Vi fortsatte opp til Haugjegla fyr. Der gikk vi i land for å oppleve denne fyr-stasjonen i storhavets nærhet.



På vei sørover igjen padlet vi innom Veiholmen og tok oss en is på coopen. Det er utrolig å få oppleve dette idylliske tettstedet rundt et lunt havnebasseng  midt ute i havet!



Videre padlet vi sørover langs vestsiden. Vi passerte en terne-koloni og så flere havørner.


Høydepunktet var når vi padlet helt frem til en holme hvor det satt to ørn. Den ene lettet, mens den andre bare kikket på oss når vi kom frem til holmen.

Når vi siden tok sikte på Torskeholmene og Brattværet fyrlykt fikk vi smake på havdønning.


Der ute ligger Andholmen som har et basseng som bare har forbindelse med havet rundt via to små strømmer. Det var ikke mulig å padle inn når vi kom dit, men vi parkerte kajakkene og gikk og kikket. Varmt vann!

Utenfor Råket ligger  Svanøya. Den er utstyrt med en moderne gapahuk, ute-do og flytebrygge. Vi tok nattehavna ved gapahuken. Det blåste såpass på kvelden og natta at vi kunne overnatte i gapahuken uten å bli oppspiste av knott.



Torsdag 25/6-2020

Vi sto opp tidlig og padlet målrettet, siden Trond skulle holde kurs på ettermiddagen. Sundene vi padlet gjennom på tirsdagen på vei vestover var bare farbare visse tider på døgnet pga tidevannet, så nå tok vi sikte på brua utenfor Hopen.
Vi var tilbake ved kajakk-senteret i god tid før vi var nødt til å dra videre. Vi fikk tid til å oppsummere vår fantastiske tur sammen med Anders. Is og kaffe på den solfylte terrassen.


På ettermiddagen ble det intro-kurs for et idrettslag på Halsa.
Trond holdt kurset, og jeg var med som hjelper og observatør. Det er fantastisk hvordan Trond får deltakerne trygge, lekne og utforskende gjennom sin personlighet og pedagogiske metode.
Det meste skjer gjennom lek, slik at deltakerne finner tekniske løsninger intuitivt, med tilbakemeldinger der det trengs.
Redningene blir gjennomført trygt og kontrollert med tett oppfølging.
Inspirerende!


Tilbake i "Kuling" lagde jeg meg litt varm mat og tente parafinlamper og lys.





Fredag 26/6-2020

Kristiansund - Kvenvær. Vær: Vekslende bris, sol, 22-26 grader C. 

Jeg tok meg ut av Kristiansund havn ved hjelp av en kombinasjon av motor og fokke. Når jeg passerte gjennom Nordsundet dykket en stor fiskebåt opp bak og ga utålmodig signal. Jeg kjørte full effekt gjennom sundet på trass av vibrasjonene i akselen. Episoden førte til lett paranoia overfor skips-trafikken, og det var en lettelse å komme ut i åpent farvann igjen.



Lite vind og fartøyer med konfliktkurs gjorde seilinga forbi Tustna til en langdryg affære. 

Først når jeg nærmet meg Remmingskjæret fikk jeg en god stødig bris fra NØ. Det ble reprise på kryssing inn Hernes-straumen til Kvenvær. Denne gangen kom jeg inn så seint at jeg måtte tenne lanternene. Det var vakkert å seile gjennom Kvenvær-arkipelagen i solnedgangen.








Lørdag 27/6-2020

Kvenvær - Ansnes. Vær: Skiftende vind, 23-29 grader C.

Siden det var meldt vind fra NØ, styrte jeg unna den indre leia opp mot Dolmøy. Det virket for trangt for å krysse der, og jeg fryktet at  det ville bli rotete vindforhold. Derfor tok jeg Djupleia ut mot NV rett sør for Helsøyan, for så å legge kursen nordover mot Frøyfjorden. 




Jeg fikk kryss i god bør gjennom Frøyfjorden på min vei østover.

Ut mot Frohavet var det meldt frisk vind fra NØ, så jeg hadde satt et rev i seilet fra morgenen av. Når jeg hadde passert Flesa og var på vei ut mot Nordklakken ble jeg møtt av stor krapp sjø. Samtidig løyet vinden til 1-2 m/sek. Det var umulig å få seilene til å fylle i den urolige sjøen og svake vinden. Jeg kjørte med motoren  mot de svære bølgene.



Fremdriften var nesten lik null. Etter en evighet nådde jeg frem til Nordklakken og kunne legge kursen SØ-over på tvers av bølgene. Jeg forventet hele tiden at vinden skulle ta seg opp. YR skrev fortsatt at det var 8-9 m/sek NØ ved Nordklakken, men vindstilla holdt seg til jeg nærmet meg Ansnes. Jeg var sliten og frustrert, og innså nå at Ansnes brygge er et populært spisested, og det er sikkert fullt av båter der på en lørdagskveld. Dessuten var det motstrøm i Krabbesundet, så jeg la meg for anker i Notvoll-bukta.
Når jeg hadde lagt meg til, kom jeg å tenke på at det var meldt ganske frisk pålandsvind neste dag. Det kunne bli tøft for meg å få opp ankeret og komme meg avgårde før båten begynte å drive for nært land.... jeg jaget bort uroen og laget meg litt hygge i båten, leste og løste kryssord. Likevel sov jeg litt lett den natta.




Søndag 28/6-2020

Jeg våknet tidlig, og til min lettelse var det fortsatt vindstille. Om ca en halvtime ville det være flo, slik at det var lite strøm i Krabbesundet. Plutselig begynte det å blåse.friskt. Jeg bestemte meg for å dra før frokost. Jeg heiste storseilet, satte motoren på lav fart fremover og gikk frem for å lette anker. Jeg fikk inn favn etter favn med kjetting, men så plutselig var det stopp. Båten svingte rundt og fikk vind i seilet. Jeg gikk bak og fikk styring slik at hun ikke seilte på land. Når jeg igjen hadde lav fart med kurs mot vinden gjorde jeg et nytt forsøk på å få løs ankeret. Etter noen favner til med kjetting var det stopp igjen. Dette gjentok seg to ganger til, men så var ankeret endelig løs, og 10 m kjetting og 15 kg anker føltes med et lett å få opp i en fart. Jeg sikret ankeret og skyndte meg tilbake til styreposisjonen. Det var fortsatt god klaring til land, og jeg rullet ut fokka. Vinden tok tak og krengte "Kuling" ned til ripa. Hun fosset frem mot brua over Krabbesundet. Jeg var skikkelig andpusten etter den tunge jobben med ankeret. Vindkastene var i kraftigste laget for fulle seil, men å passere en 16m høy bru på flo sjø med en båt som har 14m mast ser aldri helt bra ut fra cockpit, så jeg var i grunnen glad for krenginga.

Kursen ned mot Fillan ga en litt åpnere vinkel mot vinden, så jeg slakket litt på skjøtene, og "Kuling" fosset frem gjennom Fillfjorden.

På plass i Fillan gjestehavn kunne jeg endelig få meg en rolig frokost og slappe av etter strabasene. 




Jeg hadde avtale om å møte Øyvind i Fillan gjestehavn kl 15, så jeg hadde god tid til å slappe av og ta igjen litt søvn.

Gjestehavna er koselig. God fortøyning, strøm og vann, men den mangler servicebygg. 

Når jeg skulle handle oppdaget jeg at det var søndag....
Jeg fikk nøye meg med å gå på kystmuseet og kjøpe noen småting på Narvesen.

Det var veldig hyggelig å få Øyvind på besøk i "Kuling", og når vi begynte å seile merket jeg at det var veldig nyttig også. Øyvind er båtvant, og ser kjapt hva som må gjøres. I tillegg er han sporty nok til å takle begrensningene med en underdimensjonert el-motor med et smil.

Før Øyvind kom ombord trodde jeg at vi skulle bli værfaste. En time før han kom gikk fjorden kvit, og jeg estimerte vindkastene til 15-16 m/sek. Derfor studerte vi vindmeldingene for området nøye før vi dro, og satte et rev i storseilet.

Det ble frisk kryss mesteparten av turen frem til Trondheimsfjorden, og "Kuling" var en fryd å seile.












Siste strekket frem til Agdenes hadde vi halv vind i frisk bris til liten kuling.

Film: https://photos.google.com/album/AF1QipNleDILt7lERPYghnCTL3_dGcDYqEdkd9KjWm6O/photo/AF1QipOo7865hfXTUC4-pB7_VEDRvoUSLcLhymxcUxAs

Når vi skulle inn fjorden løyet vinden, og vi drev bakover i motstrømmen. Etterhvert blåste det opp fra SV, og det var mer trøkk i riggen enn vi ønsket når vi nærmet oss Hasselvika. Det var fullt i gjestehavna, og det så ut til at folk hadde tatt natta. Vi vegret oss for å legge til utenpå en annen båt i den kraftige vinden og trange havna uten eierens samtykke. 
Vi seilte rundt neset for bare fokka for å se om det var plass i Sjursvika. Der var det også fullt av båter og tomt for folk. Da var vi enige om å ta nattseilas hjem til Skansen. 
Vinden endret retning i vår favør, og vi vekslet mellom slør og platt-lens innover mot Stadsbygd. 




Jeg varmet på en "Erter, kjøtt og flesk" som vi nøt sammen med alkoholfritt øl.
Ved Stadsbygd ble det lite vind en kort periode før værgudene bestemte seg for å gi oss frisk motvind. Vi krysset i god fart inntil vi hadde passert fergestrekningen Flakk-Rørvik. Deretter løyet vinden suksessivt, og siste strekket måtte vi ta til takke med de ca 2 knops fart motoren gir på halv fart.

Det var to trøtte seilere som ankom Skansen seilbåthavn i fem- halv seks- tiden.


Oppsummering: Fantastisk ferie! "Kuling" skuffer ikke. Seiler som en drøm i de fleste forhold. Hun er 43 år gammel i år, og det er selvfølgelig hele tiden ting som må ordnes for at hun skal fungere optimalt. Det at hun tar inn vann ved frisk seilas må utredes og ordnes. 
Drivlinjen til motoren er likevel det mest akutte. Synd at jeg ikke fikk bruke den fine lille el-motoren til dess fulle potensiale. Den nye propellen er muligvis 1'' for lite stigning på, men det er likevel åpenbart for meg at jeg må bytte til en kraftigere motor for å være komfortabel i alle situasjoner jeg kommer opp i ved normal ferie-seilas. Ellers passer el-motorkonseptet perfekt for min type turseiling.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar