søndag 8. desember 2019

Padling

Skansen - Ilsvika - Djupvika - Skansen. Vær: Laber bris fra ØSØ, overskyet, 0 grader C.

Jeg kom ned til havna en og en halv time før søndagspadlinga. Jeg hadde lyst å være med de andre på tur, men likevel få mest mulig ut av de lyse timene. Derfor padlet jeg ut alene, men planla å holde meg i området, slik at jeg kunne hive meg med når de andre kom ut. Jeg begynte med å padle rundt i havna. Inn mellom alle brygger, slik at jeg fikk øvd på manøvrering samtidig som jeg fikk kikket på  alle seilbåter.
Etterpå padlet jeg bort til Ilsvika, først inn i havna, så bort til Killingdal. Jeg fortsatte tilbake forbi Skansen og bort til Sjøbadet og videre inn i bassenget til Pirterminalen. Når jeg kom ut ur bassenget igjen så jeg fire padlere komme padlende fra Skansen. Jeg padlet litt slalåm mellom bøyene utenfor sjøbadet mens jeg ventet på at de skulle komme frem.
Så lenge jeg var alene padlet jeg i et rolig tempo, og nøyt kroppens og båtens bevegelser. Jeg registrerte at vannet var krystallklart, og frydet meg over å gli frem noen meter over sandbunnen, som så grønn ut gjennom vannet. Jeg fikk også gleden av å se oter på nært hold utenfor moloen ved Skansen.
Når jeg slo følge med de fire spreke søndagspadlerne måtte jeg holde et litt høyere tempo. Fokuset ble flyttet fra opplevelsen av den egne padlinga og inntrykkene fra det nære miljøet, til sosial kontakt og gruppedynamikk. I elveutløpet var det bølger. Tempoet til gruppa sank, og jeg måtte holde igjen i forhold til mitt eget spontane tempo for å holde kontakt med sistemann i gruppa.

På andre siden Østmarkneset fikk vinden fritt spillerom. Bølgene ble større og krappere, og flere av dem brøyt på toppene. Vi padlet et stykke videre østover, men ved Djupvika bestemte vi oss for å snu.
Noen av bølgene var fine å surfe på, så tilbaketuren ble artig. De mindre bølgene  inn mot elveutløpet var lette å fange, så det ble hyppige surfer innover.
Når vi nærmet oss Skansen igjen, la jeg inn en liten rulleøkt.

Vel tilbake i klubbhuset ble matpakker og kaffe-termoser funnet frem. Koselig med innendørs lunsj også!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar