Skansen - Seter - Skansen. Vær: Lett bris fra NØ, lettskyet med en del sol, 17-19 grader C.
I morgen skal vi på reise. Jeg ville si ha det til "Kuling" og fjorden før vi drar fra dem.
Rullen til forseilet har kinket litt og gått litt tregt i det siste. Jeg hadde håp om at alt ville gå som smurt nå når jeg har montert fokka og har minimalt med tau på rullen. Når jeg skulle rulle ut fokka på denne turen satt den bom fast. Jeg hadde virkelig lyst å seile, så jeg løsnet skjøtene og viklet ut fokka.
Det ble bedre vind jo lengre nord jeg seilte, så det ble til at jeg seilte helt opp mot Seter på nordsiden av fjorden. Det ble deilig slør og plattlens tilbake til Munkholmen.
Ved holmen døde vinden helt ut, så det ble motor inn til Skansen. Når jeg hadde kjørt et stykke ga systemet feilmelding igjen. Jeg hadde ikke så mye annet å gjøre enn å ignorere meldinga. Siden sist har jeg funnet ut at det enten er falsk alarm eller "motor current to high". Jeg har blitt bedt av produsenten å måle med en strømtang på motorkablene når meldinga kommer. Det blir til å få tak i dette verktøyet og mannskap til neste tur!
Dette var første tur hvor jeg kunne lese av forbruket skikkelig på monitoren. Hittill har den vist 0 Ah forbruk og 100% batteri uansett hvor mye jeg har kjørt. Leverandøren mente at det måtte være shunten som var koblet feil vei. Jeg skrudde den løs og sjekket. På den ene siden sto det "Battery only". Den var koblet rett opp i sentralenheten og andre siden til batteriet. Når jeg hadde rettet opp dette fungerte alt helt strøkent.
I dag brukte jeg motoren sammenlagt litt under 2 nautiske mil. Monitoren viste -24 Ah. Hvis jeg vil bruke 50% av batteri-kapasiteten har jeg 240Ah til rådighet, dvs ti ganger dagens forbruk. Da burde jeg faktisk ha en rekkevidde på ca 15 nautiske mil, og det er jo ikke så galet!
I havna mekket jeg litt med rullen og monterte fokka igjen. Jeg heiste den maks opp og slapp den ned igjen ca 2cm. Da gikk det lett å rulle både ut og inn!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar