Jeg ville helst komme meg til Egersund, siden jeg har greid å få en gunstig og sikker avtale om langtidsleie av en god båtplass der. I det siste har værmeldinga i området vist drømmeforhold... Her er loggbok for seilasen:
Fredag 6/5 - 2016
Kristiansand - Farsund. Vær: lett til frisk bris fra Ø, Lettskyet vær med mye sol, 12 - 19 grader.
Erik og jeg startet turen for motor i stille vær. Ut mot SØ så vi en mørkeblå strek på havet, noe som tydet på at vi ville få god seilvind lenger ute. Vi fortsatte for motor til Flekkerøygapet fyr. Der heiste vi seil og la kursen ut mot Songvår fyr og Ballastskjæran.
Kartlink: http://kart.gulesider.no/m/1rcTK
Deretter fortsatte vi utenskjærs helt frem til Lindesnes hvor vi la kursen rett mot Søndre Katland fyr, for å navigere oss inn til Farsund.
Kartlink: http://kart.gulesider.no/m/Sci18
Det var en herlig seilas i solglitter og medvind. Erobringa av "Kap" Lindesnes kunne vel ikke ha vært mindre dramatisk. Vi gjorde oss ikke flid med å heise et større forseil, eller å plattlense med utspilet seil. Båten er fortsatt ny for meg, og Erik har ikke seilt siden han var 17, sjøen er urolig i området selv i disse forholdene og med vindmelding opp til 9m/sek er det deilig å ha fokk dersom vi skulle være nødt å krysse av en eller annen grunn. Derfor ble det til at vi sløret enn på den ene siden enn på den andre med storseil og fokk.
Her er en liten video: https://picasaweb.google.com/118146125888588223070/6283055777157458497#6283055780536452834
Det viste seg at farten var tilstrekkelig likevel, for vi kom frem til Farsund allerede i 18-tiden, noe som forteller om en snittfart på rundt 6 knop.
Lindesnes!
Farsund gjestehavn
Kartlink: http://kart.gulesider.no/m/vM7uy
Erik satte i gang å lage en herlig pølsemiddag mens jeg gjorde klar båten.
Lørdag 7/5 - 2016
Farsund - Egersund. Vær: Laber til frisk bris fra Ø, lettskyet med mye sol 15 - 21 grader.
Siden det gikk såpass fort i går, og dagens vindmelding var enda hakket bedre, så vi en mulighet for at Erik kunne rekke et tog fra Egersund tilbake til Kristiansand kl. 1645 dersom vi kom oss avgårde tidlig. derfor kastet vi loss allerede kl. 0700.
Vi gikk for motor ut første stykket, men på høyde med Raudsteinen heiste vi seil og seilte ut i sundet forbi Sandøy fyr.
Kartlink: http://kart.gulesider.no/m/hCWKC
Først når vi hadde god klaring til grunnene vest for utløpet seilte vi lavest mulig på den sørlestlige slørbogen. Vi fortsatte et godt stykke før vi jibbet og seilte langs Listalandet.
Lista
Det var enda litt mer trøkk i vinden denne dagen og seilinga var herlig.
Solglitter
Erik til rors
Sillmacka med tillbehör
Vinden dreide med land og ga oss medvind helt inn i sundet når vi seilte inn mot Egersund. Vi startet ikke motoren før ved Fiskarvig.
Kartlink: http://kart.gulesider.no/m/8p9va
Godt utlufting og tørkevær
Trygg havn
Klokken var 14 når vi kom inn i havna hvor jeg leier plass frem til neste etappe. Erik rakk med god margin toget til Kristiansand, og jeg fikk 1 og 1/2 døgn på meg til å stelle med båten, slappe av i godværet og øve cello.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar