søndag 31. mai 2020

Motorbedd

Pinsa gikk med til ferdigstilling av "Kuling". Jeg håper at jeg får sjøsette henne i løpet av uka som kommer. Den største jobben var å få nytt motorbedd på plass. Pussing av flatene i kjølsvinet ble den hardeste jobben. Flatene er ruglete og buet, så slipemaskinen min var ikke egnet til jobben. Det ble våtsliping for hånd. Festene i kryssfinér ble satt inn med epoxy og to lager glassfibermatte før de ble støpt fast på sin plass. For å fiksere festene på riktig plass, hengte jeg på motoren på akselen og festet den med et tau i taket for å unngå heng. Deretter skrudde jeg motorfestene fast i motorens labber.


Det var en utfordring å støpe hulkil i underkant av festene, siden jeg ikke kunne se hva jeg gjorde under motoren, så jeg var spent på resultatet.


Slik ble det. Det fylte godt, og virker solid festet selv om det ble en del unødvendig søl. Etterpå la jeg to ekstra lag med glassfiberduk over skjøtene.

Herdetiden ga gode muligheter å få ferdig båten utvendig. Slik ble hun klar fra ripa og ned.



Jeg fikk også montert mitt gamle slitte storseil, som er lappet og tapet i akterliket. I tillegg har jeg fått til noen runder med lakk på noen tre-detaljer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar