onsdag 4. september 2024

Froan

Helga som var arrangerte TKK klubbtur til Froan. Jeg var heldig og fikk en av de åtte plassene som ble lagt ut til påmelding. Froan består av en rekke øyer som ligger spredt midt ute i havet mellom Mausundvær og Halten. For å få utbytte av turpadling der ute må man regne med en del eksponert havpadling.

Noen dager før turen var værmeldinga stygg. Frisk bris med 14-15 m/sek i kastene. Jeg ble urolig for at turen skulle bli avlyst, eller at vi skulle bli sittende værfast i teltene ute på Sauøya. Heldigvis ble vindforholdene en god del roligere enn det som var meldt.

Olaf og jeg hadde mulighet å tyvstarte padlinga på fredagen. Det var planlagt å ta rutebåt fra Dyrøy fergekai klokken 20 til Sørburøy, og mørkepadle til Sauøya, hvor teltleiren skulle etableres. Vi kom noen timer før til Dyrøy, og fikk litt skjærgårdspadling i nærområdet før det var dags å pakke kajakkene før transport.

Når alle hadde kommet til Fergekaia, og pakket kajakkene fortalte Arne, som var turleder, at her var det ikke bestilling av plasser til kajakker og utstyr. Det gjaldt å ikke spørre om vi fikk lov å ta med kajakkene på båten - vi skulle bare gå ombord og spørre hvor vi skulle sette dem. Strategien var vellykket, og alle kajakkene ble med.

Anløp av Bogøyvær

På Sørburøy bar vi kajakkene av båten, og sjøsatte fra en flytebrygge. Noen av våre medpassasjerer hadde forslag på hvor vi kunne overnatte innendørs, og det var til og med en dame som inviterte oss hjem. Vi takket høflig nei, og forklarte at vi hadde sett oss ut en fin teltplass på Sauøya som vi gjerne ville benytte oss av.

Det ga en spesiell stemning å gli frem i mørket, med sju lyssatte kajakker. (En av oss heldige åtte var uheldig, og måtte stå over pga ryggproblemer.) Enda mer stemningsfullt ble det når vi ble velsignet med nordlys!

Foto: Arne Røyset

Vi hadde flaks med været. Når vi satte telt i mørket var det oppholdsvær. Når alle hadde krøpet inn i teltene sine kom det et skikkelig øsregn. Det var godt å ligge tørr og varm i soveposen å høre regnet trumme mot teltduken.

Når jeg sto opp lørdag morgen ble det en opplevelse å se hvor fin teltplassen vi hadde kommet frem til i mørket faktisk var.

Det var meldt frisk vind som skulle løye ut på ettermiddagen. Viken ved teltleiren er langgrunn, og det var flo rundt 12. Derfor tok vi oss god tid til å spise frokost og gå tur på øya.

Kirkegården på Sauøya

Åpen veikirke har vi hørt om. Dette var låst havkirke.

Downtown Sauøya

Vi hadde blitt enige om å la teltene stå, siden det er få gode teltplasser i området, og været satte visse begrensninger. Når vi kom oss på sjøen ble det drodling mellom øyene i området mellom Sauøya og Sørburøy.

Etterhvert ble det også litt padling på vestsiden av øyene, bla ut til lykten Bleika.

På søndagen ville vi utnytte den fine værmeldinga. Kajakkene skulle være ferdig pakket klokken 9, selv om det innebar lang bæring. Siden det var vindstille på morgenen var knotten en del av opplevelsen.

Foto: Arne Røyset
(Jeg var den eneste som var pysete nok til å ha knotthatt)

Også ute på Frohavet var det vindstille.

Arne turleder på Frohavet i havblikk

Når vi fikk slike forhold brydde vi oss ikke om noen skjærgårdspadling. Det var magisk ute på Frohavet!

Det var mye sel rundt skjæra vi tok pause på, me de ville ikke stille opp på bilde.

Etterhvert fikk vi litt vind fra NØ. Det ble så bra medbør at vi bestemte oss for å droppe båt-transport, og i stedet padlet vi hele veien tilbake til Dyrøy fergekai.

Herlig tur som ga mersmak!

søndag 28. juli 2024

Havkajakk!

Jeg har hatt en del fine opplevelser i havkajakk i det siste. Høydepunktene er selvfølgelig når jeg får muligheten til å padle tur ute på kysten! I midsommerhelga klarte jeg å komme meg med kajakk-klubben på tur i øyrekka, med utgangspunkt i Sula. De som organiserte turen på ypperlig vis, hadde leid fyrvokterboligen til overnatting for allesammen. Lørdagskvelden ble det lammelårmiddag.

Foto: Callum Sinclair

Selve turpadlinga gikk i akkurat samme område som kompispadlinga i fjor. Norddyrøy-Sula på fredagen, og dagstur til Mausundvær på lørdagen.

Vi måtte selvfølgelig innom Bogøyvær

Sula

Vi hadde kjempeflaks med været: Lette vinder, og lettskyet med en del sol. Helgen var innrammet av urolig vær med voldsomme vindkast. Torsdagen hadde det vært vindkast opp i 30 m/sek, og meldinga for søndagen var frisk bris til liten kuling fra vest, med vindkast opp i 20 m/sek. Det ble organisert transport av kajakker til fergekaia, og avtalt med ferga om å få med kajakkene tilbake til Dyrøy.

Callum og jeg så at det var et tidsvindu for padling tilbake hvis vi sto opp tidlig. Vi prøvde oss, og fikk en fin tur i rolig vær. En større gruppe kvitnosdelfiner belønnet oss for initiativet, og svømte rundt og under kajakkene våre, og lagde hopp-oppvisning. Stor naturopplevelse!

Torsdagen som var fikk jeg igjen muligheten å komme ut til Sula. Denne gangen i jobbsammenheng. Når jeg først var ute på kysten tok jeg med kajakk og turutstyr for å bruke fredag til søndag på padletur. De to siste gangene jeg har padlet på kysten har det vært i øyrekka - Sula -Bogøyvær - Mausundvær. Selv om det er noe av den fineste turpadlinga jeg har hatt ville jeg nå prøve noe nytt. Titran har lenge fristet meg som turmål i kajakk, og værmeldinga så gunstig ut for å realisere dette.

Kajakken ferdig pakket for tur ved fergekaia på Dyrøy

Det ble en fin tur ut til Titran i lette vinder, overskyet med noen solgløtt, og noen regnskyll.

Frøya som en lang strek ut til Titran

På veien kunne man velge mellom havdønning...

og korridorpadling

Slettringen fyr er som en integrert del av fiskeværet

Til min store glede hadde Gaustadbrygga åpen café!

Bauta til minne om fiskere som omkom i Titranulykken 1899

Det er ikke så enkelt å finne gode teltplasser i området. Det gikk jo fint å komme seg til Titran, så nå syntes jeg det var en god idé å padle rundt Frøya i løpet av helga. Derfor prøvde jeg å finne en teltplass på sørsia av Frøya. Valget falt på Litldola.

Krøkkete ilandstigning, men fint sauebeite å telte på. Hatt med myggnetting kom godt med når knotten meldte seg.

Min venn Øyvind har kjøpt et hus på Inntian, og jeg har padlet rundt øya før, for å kikke litt nærmere på den. https://seilingogpadling.blogspot.com/2022/06/kysten.html Da så jeg en paradisisk teltplass helt ute i øst veld halvøya som heter  Ofsøya. Den tok jeg sikte på på lørdagen. Finfin padling i omtrent samme vær som dagen før, men med ekstra oppmuntring i form av medvind og medstrøm.

Det moderne Frøya med oppdrett og vindkraft

Herlig teltplass!

Det ble en tur opp til Storvarden

Søndagen sto jeg opp tidlig for å padle tilbake til Fergekaia på Dyrøy.

Østvendt morgenstemmning

Nordspissen av Frøya skal rundes

Deilig kystopplevelse som ga mersmak!