tirsdag 1. mai 2018

Seiling

Jeg hadde satt av Lørdag 28/4 til tirsdag 1/5 til turseiling. Min gode venn Øyvind skulle være med lørdag med overnatting til søndag, og min sønn Eirik ville muligens komme ut på mandag kveld og bli med på tirsdagen. Dette skulle bli årets første overnattingstur, så jeg flyttet inn i båten allerede på fredag ettermiddag kveld for å sjekke at alting fungerte ombord.
Forventningene til turen var, med værmeldinga tatt med i betrakningen, at det ville bli en rolig tur i stort sett overskyet vær med lave temperaturer, en del motorkjøring, og kanskje ikke den store seilings-opplevelsen. Et lite spørsmålstegn var at tirsdagen så ut til å kunne by på ganske frisk motvind på turen inn fjorden.
Det er likevel altid en fin opplevelse å komme ut på kysten, dra på tur sammen med hyggelige folk og bo i båt. Dessuten regnet jeg med å få lagt inn en fin kajakk-tur underveis.

Slik ble turen i virkeligheten:

Lørdag 28/4 - 2018

Skansen seilbåthavn - Sivertsvika. Vær: Lett vind av skiftende retning, etterhvert laber til frisk bris fra N, lettskyet med noen få regndråper, 8-9 grader C.

Øyvind og jeg seilte ut fra Skansen i en lett bris. Vinden var svikefull, så det ble noen perioder med motorkjøring også. Distanse og mål var underordnet det å være på tur og seile, så såfremt det var en liten trekk i lufta skrudde vi av motorn.

Når retninga på vinden var riktig kom genackern frem

Øyvind benyttet de stille periodene til fisking

Når vi hadde passert Stadsbygd tok vinden seg opp, og bøy på nydelig kryss i laber bris med noen drag opp i frisk. Denne flotte seilinga varte helt frem til Sivertsvika.

Øyvind fortøyer med stil!

Imens varmeapparatet gjorde jobben med å varme opp båten, gikk vi en tur i de flotte miljøene Sivertsvik, Hysnes, Hasselvika.

Etter turen var vi skikkelig sultne! Øyvind sørget for en nydelig middag ved å varme opp en god gryterett han hadde laget på forhånd. Den ble servert med salat med dressing. Dette måltidet satte en ny standard for matkulturen ombord i Kuling.
Jeg kunne i det minste følge opp med å ta frem espresso-kanna og brygge litt ekte LaVazza-kaffe.

Etter middag gikk Øyvind ut og fisket fra land. Jeg satte meg og studerte værmeldinger og kart for å planlegge videre seilas. Det var nå meldt opp i 11 m/sek motvind på tilbaketuren tirsdag... Det heller mot hjemtur allerede mandag. Kanskje Råkvåg i morgen og hjem mandag....

Øyvind ble hekta på fiskinga, og kom tilbake med en fin torsk i måneskinnet.

Søndag 29/4-2018

Sivertsvik - Råkvåg. Vær: Lett bris fra VNV, dreiende til NØ, lettskyet, 6-9 grader C.

Jeg våknet tidlig. Varmeapparatet ble skrudd på umiddelbart som en naturlig refleks trigget av opplevelsen av å forlate sovepose-varmen. Før jeg laget frokost tok jeg en liten tur til det varme gode servicebygget.
Øyvind og jeg hadde en hyggelig formiddag sammen. Vi rakk en tur oppom Hysnes fort før vi gikk til hurtigbåtkaia. Det var dags for Øyvind å reise hjem til sine gjøremål i Trondheim.

Tilbake i båten tok jeg en telefon til min bror som fyller år den 29/4. Han sto og pusset båt, og vi mimret litt om når vi var her i Sivertsvik sammen.

Oppdatert værmelding for tirsdagen forteller om opp i 15 m/sek fra sør lengst ut i fjorden. Det blir definitivt hjemtur i morgen! Råkvåg er et naturlig mål for dagen. Medvind/halv vind inn Stjørnfjorden i dag, medvind ut i morgen, kjempetrivelig sted og fine padleområder.

Jeg fikk en fin seilas i lette vinder inn til Råkvåg. For noen år siden var jeg her med Västbrisen, og jeg fortøyde på akkurat samme plass. Kroverten som også står for gjestehavna husket meg fra sist gang.

Middagen var tortellini, tomat og mozzarella. Anstendig nok, om ikke i nærheten av gårsdagens middag.

Etter middag var det dags for padling. Jeg tok frem og monterte kajakken. Når jeg skulle kle om og finne frem utstyr slo det meg at det kanskje ville ha vært lurt å ta med årene fra Trondheim. Krise! Mine fine grønlands- årer ligger i kajakk-reolen på Skansen! Tur avlyst!
Som å gripe etter et siste halmstrå for å berge turen gikk jeg opp til Kroverten og spurte om han muligens kjente til noen som kunne tenkes kunne låne eller leie ut en kajakkåre i noen timer.
Han viste meg en kajakk med åre som sto bak huset. Det var en kompis av ham som eide den, og jeg kunne sikkert låne åra.
Herlig! Da ble det tur likevel! Det var flott å få padle tur i Stjørnfjorden.

Råkvåg - Purkholmen - Råkvåg. Vær: Lett bris fra NNØ, lettskyet, 8 grader C.

Siden jeg vanligvis padler med grønlandsåre, var det litt uvant med euroåre i starten. Det var også lenge siden jeg padlet Atlanticen. Cockpiten føltes enorm, og kontakten med lårstøttene måtte oppsøkes hver gang man hadde bruk for den. Dette og ergrelsen over å ha glemt noe så viktig som kajakkårer, gjorde at det tok en stund før den gode turopplevelsen innfant seg. Men, den kom! Når jeg hadde passert Holsundet og fikk vyene utover Stjørnfjordens arkipel glemte jeg alt annet enn å nyte turen og synsinntrykkene.

Mandag 30/4-2018

Råkvåg - Skansen seilbåthavn. Vær: Lett bris fra NØ, etterhvert økende til laber til frisk bris, strålende sol, -1 til 6 grader C.

Denne dagen hadde jeg bestemt meg for å starte tidlig. Bare stå opp, spise frokost og dra. Det var ikke helt uten motstand jeg forlot soveposen i den beskjedne temperaturen. Alle tilgjengelige klær ble tatt på før frokost. Åndedrettet var godt synlig over frokostbordet. Det førte tankene til påskeseilasen til meg og svogern for to år siden.

Det var svalt denne morgenstunden. (Ufrivillig frysesanering av guffent padletøy)

Jeg måtte virkelig passe på under klargjøringa av båten, det var speilglatt på både båt og brygge! Når sola kom litt høyere på himmelen forsvant frosten fort, og seilasen ut Stjørnfjorden ble nydelig! Morgensol, lens,slør og vakker kystnatur! Dette er livet!

Topografien i området gjorde at forskjellige etapper bøy på vinder av forskjellig retning og styrke. To korte strekk mellom Agdenes og Rissa ble motorn tatt i bruk, ellers seilte jeg hele turen.
Fra Rissa fikk jeg kryss i frisk vind fra SV. Et av slagene førte meg ned mot Ingdalsbukta, og der dreide vinden, først på S, så på SØ, og til slutt På Ø. Dett førte til at jeg fikk et eneste langt legg som gikk i en stor bue frem mot Rye på Byneset. Kryssinga av fjorden på dette stedet ble preget av skikkelig krapp og urytmisk sjø! Det er to svære fjordarmer som møtes her, så det er ikke så rart at bølgene går litt bananas.
Resten av turen foregikk i frisk motvind og krapp motsjø. Hardt rormannsarbeid, men artig! Det var en utfordring å få i seg mat og drikke, og ikke minst å få tisset under turen. Den største utfordringen ble likevel å klargjøre båten for å gå i havn i den grove sjøen, kun ved hjelp av min primitive "Tau-autopilot". Det gikk fint selv om jeg ikke følte meg så elegant der jeg bakset rundt med fendere og seilberging blant Ynglingene som hadde kommet ut for regatta-trening. Jeg følte meg ganske most når Birgit plukket meg opp i havna etter seilasen.

Oppsummering: En trivelig, flott tur med mer seilglede enn jeg kunne drømt om!