søndag 20. mai 2018

Båtlunsj og seiling

Skansen - Fjorden - Skansen. Vær: Flau vind til lett bris av skiftende retning, lettskyet 16-18 grader C.

Jeg hadde invitert Birgit og Eirik til lunsj i seilbåten. Sola varmet gjennom et tynt skydekke, og det var helt vindstille. Vi koste oss lenge i cockpit med pastasalat, farris, kaffe og kjeks.

Hverken Birgit eller Eirik hadde tid å bli med ut på fjorden, så jeg gjorde meg klar til alenetur. Jeg ville dra ut selv om det ikke så ut til å bli noe særlig til seiling. Akkurat når jeg skulle kaste loss kom Øyvind gående på brygga med fagotten sin på ryggen. Hei, kommer du inn fra tur? spurte han. Nei, jeg skal akkurat ut du kan jo hive deg med hvis du vil, sa jeg mest på spøk, for Øyvind så ut til å ha andre planer. Det tror jeg jammen at jeg gjør! sa Øyvind, og ble med. Vi satt lenge og duppet i vindstille ved Munkholmen. Til slutt ga vi opp og startet motorn for å runde Tua og legge kursen inn mot havna. Akkurat når vi la kursen innover kom det en fin liten bris fra NNV. Vi krysset noen slag før vi gikk for slør/halv vind inn mot Skansen. Når man sitter lenge og venter i vindstille blir det ekstra stor nytelse å seile når man får en liten trekk. Jeg lengter allerede til neste mulighet!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar